بررسی مؤلفههای مؤثر در تجاریسازی یافتههای رشته مدیریت در دانشگاههای استان قم امروزه دانشگاهها علاوه بر پژوهش و آموزش به ایفای نقش در جهت مأموریت جدید مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه نیز میپردازند در پژوهش حاضر تلاش شده است با ارائه چارچوبی، فرآیند تجاریسازی و نتایج تحقیقات دانشگاهی را توضیح و عوامل مؤثر در تجاریسازی یافتههای رشته مدیریت را در سطح دانشگاههای استان قم بررسی و با توجه به اهمیت آنها اولویتبندی مینماییم |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2732 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 257 |
بررسی مؤلفههای مؤثر در تجاریسازی یافتههای رشته مدیریت در دانشگاههای استان قم
چکیده
امروزه دانشگاهها علاوه بر پژوهش و آموزش به ایفای نقش در جهت مأموریت جدید مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه نیز میپردازند. در پژوهش حاضر تلاش شده است با ارائه چارچوبی، فرآیند تجاریسازی و نتایج تحقیقات دانشگاهی را توضیح و عوامل مؤثر در تجاریسازی یافتههای رشته مدیریت را در سطح دانشگاههای استان قم بررسی و با توجه به اهمیت آنها اولویتبندی مینماییم.
جامعه آماری شامل دانشجویان رشته مدیریت دانشگاههای استان قم به تعداد6100 نفر، روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تعداد نمونه آماری تحقیق 349 نفر میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی پیمایشی میباشد. نتایج بدست آمده از این پژوهش بر گرفته از یک پرسشنامه 32 سؤالی است که پایایی آن بوسیله روش آلفای کرونباخ به مقدار 813/0 محاسبه و روایی پرسشنامه توسط اساتید محترم تأیید شده است.
پژوهش حاضر، مشتمل بر هشت فرضیه فرعی در قالب دو بخش کلی عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی بوده که با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی نتایج آزمون فرضیههای تحقیق، مشخص گردید که دلایلی برای رد متغیرهای مستقل مطرح شده در فرضیات به عنوان مؤلفههای مؤثر در تجاریسازی یافتههای رشته مدیریت، یافت نشد.
کلمات کلیدی: تجاریسازی دانش، انتقال فناوری، دفاتر انتقال فناوری، مکانیزمهای تجاریسازی دانش.
فهرست مطالب
فصل اول – کلیات تحقیق................................................................................................................................................ 1
1-1- مقدمه ...................................................................................................................................................................... 2
1-2- بیان مسئله .............................................................................................................................................................. 8
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ...................................................................................................................................... 13
1-4- اهداف تحقیق ....................................................................................................................................................... 18
1-4-1- هدف اصلی تحقیق........................................................................................................................................... 18
1-4-2- اهداف فرعی تحقیق........................................................................................................................................... 18
1-5- سؤالهای تحقیق ................................................................................................................................................. 19
1-6- فرضیات تحقیق...................................................................................................................................................... 20
1-6-1- فرضیه اصلی....................................................................................................................................................... 20
1-6-2- فرضیههای فرعی................................................................................................................................................ 21
1-7- پیشینه تحقیق........................................................................................................................................................... 22
1-8- متغیرهای تحقیق ..................................................................................................................................................... 24
1-8-1- متغیر مستقل........................................................................................................................................................ 24
1-8-2- متغیر وابسته........................................................................................................................................................ 24
1-9- روش تحقیق........................................................................................................................................................... 25
1-10- قلمرو تحقیق ........................................................................................................................................................ 25
1-11- تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی طرح........................................................................................................ 26
1-12- تعاریف عملیاتی پژوهش ..................................................................................................................................... 27
فصل دوم – ادبیات تحقیق ............................................................................................................................................ 29
2-1- مقدمه....................................................................................................................................................................... 30
2-2- مفهوم و تعاریف تجاریسازی................................................................................................................................ 33
2-3- تاریخچه تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی............................................................................................................ 41
2-4- اهمیت تجاریسازی نتایج تحقیق ....................................................................................................................... . 45
2-5- روند تجاریسازی دانش ....................................................................................................................................... 47
2-6- فرآیند تجاریسازی ............................................................................................................................................... 49
2-7- انواع تجاریسازی ................................................................................................................................................. 66
2-8- روشهای تجاریسازی ......................................................................................................................................... 66
2-9- مدلها و الگوهای تجاریسازی ............................................................................................................................ 69
2-10- مراحل تجاریسازی یافتههای پژوهشی ............................................................................................................ 86
2-11- موانع انتقال تجاریسازی..................................................................................................................................... 92
2-12- ساختار نوآوری................................................................................................................................................... 105
2-13- کارآفرینی ............................................................................................................................................................ 109
2-14- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته................................................................................................................. 112
2-15- بررسی روند تجاریسازی در بخش دانشگاهی کشور ایران ................................................................................ 121
فصل سوم: روششناسی تحقیق....................................................................................................................................... 124
3-1- مقدمه............................................................................................................................................................ 125
3-2- روش تحقیق........................................................................................................................................................... 126
3-3- جامعه آماری........................................................................................................................................................... 130
3-4- روش نمونهگیری و حجم نمونه.............................................................................................................................. 130
3-4-1- تعیین حجم نمونه............................................................................................................................................. 131
3-5- روش جمعآوری اطلاعات.................................................................................................................................... 131
3-6- ابزارهای گردآوری ................................................................................................................................................ 132
3-6-1- پرسشنامه ........................................................................................................................................................... 132
3-6-2- مقیاس لیکرت.................................................................................................................................................... 132
3-7- متغیرهای پژوهش.................................................................................................................................................. 133
3-7-1- متغیر مستقل در پژوهش حاضر........................................................................................................................... 133
3-7-2- متغیر وابسته در پژوهش حاضر........................................................................................................................... 134
3-8- روایی...................................................................................................................................................................... 134
3-9- پایایی....................................................................................................................................................................... 135
3-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها.......................................................................................................................... 136
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها.............................................................................................................................. 138
4-1- مقدمه..................................................................................................................................................................... 139
4-2- تجزیه و تحلیل یافتهها .......................................................................................................................................... 140
4-2-1- آمار توصیفی ...................................................................................................................................................... 140
4-3- آمار استنباطی ........................................................................................................................................................ 159
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها................................................................................................................................ 199
5-1- مقدمه....................................................................................................................................................................... 200
5-2- خلاصه تحقیق......................................................................................................................................................... 201
5-3- نتایج به دست آمده از آمار توصیفی....................................................................................................................... 202
5-3-1-نتایج مبتنی بر ویژگیهای جمعیت شناختی ........................................................................................................ 202
5-3-2- نتایج بدست آمده از پاسخ به فرضیهها.............................................................................................................. 203
5-3-2-1- فرضیههای مربوط به عوامل درون سازمانی.................................................................................................... 203
5-3-2-2- فرضیههای مربوط به عوامل برون سازمانی..................................................................................................... 204
5-4- نتایج به دست آمده از آمار استنباطی .................................................................................................................... 205
5-4-1- بررسی رابطه عوامل درون سازمانی با مؤلفههای جمعیت شناختی بوسیله آزمون منویتنی................................ 205
5-4-2- بررسی رابطه عوامل برون سازمانی با مؤلفههای جمعیت شناختی بوسیله آزمون منویتنی................................. 205
5-4-3- نتایج مبتنی بر فرضیات تحقیق .......................................................................................................................... 206
5-5- پیشنهادهای محقق در راستای موضوع پژوهش ...................................................................................................... 212
5-6- محدودیتهای تحقیق.............................................................................................................................................. 215
پیوست............................................................................................................................................................................. 216
منابع و مآخذ...................................................................................................................................................................... 231
فهرست فارسی.................................................................................................................................................................. 232
فهرست انگلیسی................................................................................................................................................................ 235
فهرست جداول
2-1- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته .................................................................................................................. 119
3-1- ترتیب امتیازبندی پرسشنامه .................................................................................................................................... 132
3-2- ترتیب سؤالات پرسشنامه براساس هر یک از متغیرهای تحقیق.............................................................................. 133
3-3- آماره پایایی............................................................................................................................................................... 136
4-1- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان بر حسب جنسیت ........................................................................... 141
4-2- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات................................................................ 142
4-3- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی.................................................................. 144
4-4- فراوانی پاسخها به فرضیه پشتیبانی مالی و انسانی دانشکده از محققین ................................................................. 145
4-5- فراوانی پاسخها به فرضیه وجود اهداف و برنامههای مدون در دانشگاه.................................................................. 147
4-6- فراوانی پاسخها به فرضیه ایجاد رابطه مؤثر بین محققین و بازار............................................................................ 148
4-7- فراوانی پاسخها به فرضیه آموزش تخصصی پژوهشگران........................................................................................ 149
4-8- فراوانی پاسخها به فرضیه تدوین قوانین و مقررات حمایتی از پژوهش................................................................. 150
4-9- فراوانی پاسخها به فرضیه ایجاد فرهنگ کارآفرینی هماهنگ با تجاریسازی........................................................... 151
4-10- فراوانی پاسخها به فرضیه تشویق و ترغیب بخش خصوصی در سرمایهگذاری ................................................... 152
4-11- فراوانی پاسخها به فرضیه حفاظت و صیانت دولت از داراییهای فکری پژوهشگران....................................... 154
4-12- میانگین و انحراف معیار متغیرها (فرضیههای فرعی عوامل درون سازمانی).......................................................... 155
4-13- میانگین و انحراف معیار متغیرها ( فرضیههای فرعی عوامل برون سازمانی).......................................................... 156
4-14- میانگین سؤالات پرسشنامه..................................................................................................................................... 158
4-15- بررسی توزیع دادهها توسط آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف و شاپیرو- ویلک................................................. 160
4-16- ارزشگذاری و میانه پاسخ به سؤالات................................................................................................................... 161
4-17- نرمالیتی با آزمون کولموگورف- اسمیرنوف تک نمونهای..................................................................................... 162
4-18- رتبهها برحسب فرضیههای درون سازمانی با توجه به جنسیت پاسخگویان.......................................................... 163
4-19- آماره آزمون فرضیههای درون سازمانی.................................................................................................................. 164
4-20- رتبهها برحسب فرضیههای درون سازمانی با توجه به مقطع تحصیلی پاسخگویان .............................................. 165
4-21- آماره آزمون فرضیههای درون سازمانی ( آزمون کروسکالوایس)......................................................................... 166
4-22- رتبهها برحسب فرضیههای درون سازمانی با توجه به رشته تحصیلی پاسخگویان................................................ 167
4-23- آمار آزمون فرضیههای درون سازمانی.................................................................................................................... 168
4-24- رتبهها بر حسب فرضیههای برون سازمانی با توجه به جنسیت پاسخگویان.......................................................... 169
4-25- آماره آزمون فرضیههای برون سازمانی.................................................................................................................. 170
4-26- رتبهها بر حسب فرضیههای برون سازمانی با توجه به مقطع تحصیلی پاسخگویان............................................... 171
4-27- آماره آزمون فرضیههای برون سازمانی.................................................................................................................. 172
4-28- رتبهها بر حسب فرضیههای برون سازمانی با توجه به رشته تحصیلی پاسخگویان.............................................. 173
4-29- آماره آزمون فرضیههای برون سازمانی................................................................................................................... 174
4-30- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 175
4-31- رتبهها..................................................................................................................................................................... 176
4-32- آماره آزمون .......................................................................................................................................................... 177
4-33- تست نرمالیتی....................................................................................................................................................... 178
4-34- رتبهها..................................................................................................................................................................... 179
4-35- آماره آزمون .......................................................................................................................................................... 180
4-36- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 181
4-37- رتبهها..................................................................................................................................................................... 182
4-38- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 183
4-39- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 184
4-40- رتبهها..................................................................................................................................................................... 185
4-41- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 186
4-42- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 187
4-43- رتبهها..................................................................................................................................................................... 188
4-44- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 189
4-45- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 190
4-46- رتبهها..................................................................................................................................................................... 191
4-47- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 192
4-48- تست نرمالیتی....................................................................................................................................................... 193
4-49- رتبهها..................................................................................................................................................................... 194
4-50- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 195
4-51- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 196
4-52- رتبهها..................................................................................................................................................................... 197
4-53- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 198
فهرست اشکال
2-1- نمایش مدل فرآیند تجاریسازی ایدهها .................................................................................................. 50
2-2- مراحل اصلی فرآیند توسعه فناوری جدید............................................................................................... 51
2-3- فرآیند نظری انتقال فناوری از دانشگاه به یک شرکت.............................................................................. 53
2-4- فرآیند جهانی ایجاد ارزش از طریق ایجاد شرکتهای انشعابی ............................................................... 55
2-5- فرآیند انتقال دانش ................................................................................................................................... 56
2-6- فرآیند خطی تجاریسازی دانش.............................................................................................................. 58
2-7- فراگرد تجاریسازی محصول ............................................................................................................... 60
2-8- مراحل اصلی تجاریسازی دستاوردهای علمی...................................................................................... 63
2-9- فرآیند کلان پژوهش و تولید صنعتی.................................................................................................... 66
2-10- نمایش مدل پلکان تجاریسازی....................................................................................................... 69
2-11- انتقال دانش........................................................................................................................................... 70
2-12- مارپیچ سهگانه...................................................................................................................................... 76
2-13- تجاریسازی دانش فیشر ...................................................................................................................... 77
2-14- اقتضایی اثربخشی انتقال فناوری............................................................................................................ 79
2-15- فعالیتهای مرحلهای توئیس ................................................................................................................ 80
2-16- فراگرد تبدیلی توئیس............................................................................................................................ 81
2-17- پویای بازنگری شده .............................................................................................................................. 82
2-18- تجاریسازی زوا براساس ابعاد 5s......................................................................................................... 83
2-19- مدل ترکیبی تجاریسازی مکفادزن و همکاران ................................................................................... 84
2-20- عوامل بازدارنده تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی................................................................................ 94
2-21- چارچوب مفهومی تجاریسازی دانش ............................................................................................... 113
فهرست نمودارها
4-1- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان برحسب جنسیت ................................................................. 142
4-2- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی....................................................... 143
4-3- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی برحسب رشته تحصیلی.......................................................................... 145
4-4- فراوانی پاسخها به فرضیه پشتیبانی مالی و انسانی دانشکده از محققین................................................ 146
4-5- فراوانی پاسخها به فرضیه وجود اهداف و برنامههای مدون در دانشگاه ................................................ 147
4-6- فراوانی پاسخها به فرضیه ایجاد رابطه مؤثر بین محققین و بازار ..................................................... 148
4-7- فراوانی پاسخها به فرضیه آموزش تخصصی پژوهشگران.................................................................. 149
4-8- فراوانی پاسخها به فرضیه تدوین قوانین و مقررات حمایتی از پژوهش............................................... 150
4-9- فراوانی پاسخها به فرضیه ایجاد فرهنگ کارآفرینی هماهنگ با تجاریسازی........................................ 152
4-10- فراوانی پاسخها به فرضیه تشویق و ترغیب بخش خصوصی در سرمایهگذاری................................... 153
4-11- فراوانی پاسخها به فرضیه حفاظت و صیانت دولت از داراییهای فکری پژوهشگران...... 154
4-12- میانگین و انحراف معیار متغیرها (فرضیههای فرعی عوامل درون سازمانی).............................................. 156
4-13- میانگین و انحراف معیار متغیرها ( فرضیههای فرعی عوامل برون سازمانی) .................................... 157
عنوان : بررسی مؤلفههای مؤثر در تجاریسازی یافتههای رشته مدیریت در دانشگاههای استان قم
فرمت : doc
تعداد صفحات : 257