دسته بندی | مکانیک |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1974 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 117 |
پژوهش تهیه و کاربرد مواد افزودنی در روغنهای روان کننده
مقدمه
روغنهای روان کننده (Lubricating Oils) معدنی که منشاء آنها از نفت خام است، کالاهای نسبتاً ارزانی هستند که در موتورها و ماشین آلات صنعتی بسیار گرانقیمت مورد استفاده قرار می گیرند و اثر مستقیم روی کارآئی و عمر این دستگاهها دارند، لذا باید برای ایجاد اطمینان در عملکرد صحیح ماشینآلات، کیفیت روغنهای مصرفی کاملاً مناسب باشد. ولی متأسفانه بسیار دیده شده است که به این امر مهم، حتی توسط متخصصین فنی نیز توجه کافی نمیشود و در کشور ما، خیلی کمتر از آنچه شایسته است، به کیفیت روغن و طریقه کنترل آن، بها داده شده است.
هدف نگارنده این است که خوانندگان آن، ضمن آشنایی با تولید روغنهای روان کننده به ابعاد گوناگون کیفیت روغنها، توجه بیشتری مبذول بفرمایند.
تعاریف متعددی برای کیفیت یک کالا، بعمل آمده است، اما شاید جملة ساده زیر مناسبترین تعریف باشد:
«کیفیت یک محصول، یعنی مناسب بودن آن برای کار برد مورد نظر» یا به زبان انگلیسی:
Quality Is Fitness For Purpose
مصداق این تعریف بخوبی در تجربة آن شخص متجلی است که گفته بود:
«دریافته ام که بهترین کره، بدترین روغن برای ساعت من است». در این مثال، دیده می شود که چطور دو صفت متضاد بهترین و بدترین، به کیفیت یک کالا، در رابطه و با توجه به کاربردهای خاص آن کالا، قابل اطلاق گشته است.
کنترل کیفیت، امروزه یک مفهوم ارزشمند و دانشی بسیار پیشرفته است. برخلاف تصور بسیاری از مردم، که از کنترل کیفیت، برداشتنی محدود و در حد بازرسی یا Inspection (که بخشی از کنترل کیفیت است)، دارند، این اصطلاح مفهومی وسیع و عمیق را در بر دارد. کیفیت، در واقع، مجموعه ای از فعالیتهائی است که یک کالا را از نقطه شروع تقاضای آن در بازار، در مرحلة طراحی و تولید و عرضة آن به بازار، تا عکس العملهای مصرف کنندگان و اثرات آن بر طراحی مجدد و نحوة تولید محصول، دربرمیگیرد.
علاوه بر مطالبی که ذکر آنها گذشت، روغنهای روان کننده از یک لحاظ دیگر نیز بسیار پیچیدهتر از سایر فرآورده های نفتی هستند. روغنهای روان کننده در کاربردهای متعددی که دارند، باید وظائف متنوعی را جامة عمل بپوشانند و برای این منظور باید خواص معینی را دارا باشند. آنچه که از نفت خام تحت عنوان روغن حاصل شده و روغن پایه نامیده می شود، فقط قادر است بعضی از وظائف ضروری روغنهای موتور و ماشین آلات صنعتی را عملی نماید و بقیه خواص لازم به وسیلة یک سری مواد شیمیائی ویژه که مواد افزودنی (additives) نامیده میشوند و به مقدار حدود متوسط 3 تا 10 درصد به روغنها اضافه می شوند، به وجود می آیند. این مواد شیمیائی نیز انواع بسیار متعدد و متنوعی دارند و نیز به نسبتهای متغیر به روغن ها افزوده میگردند. لذا ملاحظه می شود که روغنهای روان کننده از لحاظ ساختمان شیمیائی، چه مجموعة پیچیده ای را تشکیل می دهند.
از همة صحبتهای فوق نتیجه می شود که کیفیت روغهای روان کننده را نمی توان مانند کالاهای معمولی به کمک خواص فیزیکی، و یا مانند مواد شیمیائی دیگر به وسیلة خواص فیزیکی و آنالیز شیمیائی، پیش بینی نمود. به عبارت دیگر بین خواص فیزیکی و شمیائی (آنالیز شیمیائی) روغنها و کارآئی آنها در عمل، رابطة معین و ثابتی وجود ندارد. چه بسا دیده شده است که دو روغن مختلف که از لحاظ خواص فیزیکی و آنالیز شیمیائی (انواع و درصد عناصر) یکسان بوده اند، در عمل، دو نوع عملکرد (کیفیت و کارآئی) بسیار متفاوت (یکی قابل قبول و دیگری مردود) داشته اند.
فهرست
عنوان |
صفحه |
مقدمه |
|
فصل اول |
|
مقدماتی راجع به روغنهای روان کننده، آزمایشات و کیفیت آنها |
|
انواع روان کننده ها |
|
موارد استفاده روغتهای روان کننده |
|
وظایف روغنهای روان کننده |
|
خواص ضروری روغنهای روان کننده |
|
ترکیبات روغنهای روان کننده معدنی |
|
آزمایشات مربوط به روغنهای روان کننده |
|
ارگانها و سازمانها و مؤسسات ذیربط در کیفیت روغنها |
|
طبقه بندی ها و استانداردهای روغن |
|
فصل دوم |
|
مواد افزودنی به روغنهای روان کننده |
|
منابع قلیائیت و اثرات آن در روغنها |
|
خواص و فرمولهای انواع ادتیوهای مصرفی در روغنها |
|
1- افزایش دهنده های اندیس ویسکوزیته |
|
2- معلق کننده ها |
|
3- پاک کننده ها |
|
4- بازدارنده های اکسیداسیون |
|
5- مواد افزودنی ضد زنگ زدگی |
|
6- مواد افزودنی ضد سائیدگی |
|
7- بهبود دهنده های اصطکاک |
|
8- پائین آورنده های نقطه ریزش |
|
9- بازدارنده های کف |
|
چگونگی کنترل روغنها ضمن کار |
|
بررسی علل اضمحلال مواد افزودنی |
|
تعاریف و اصطلاحات مرسوم در قلمرو کنترل کیفیت روغنها |
|
فهرست منابع |
|