دسته بندی | هنر |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 109 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 93 |
پایان نامه رشته هنر با موضوع عکاسی
پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی
رشته عکاسی
موضوع نظری
نگاه و معنا در هنر عکاسی
موضوع عملی
عکاسی ماکروفتوگرافی (چشمها)
فهرست مطالب
چکیده: پایان نامه، نگاه و معنا در هنر عکاسی شامل: پیشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوین دستگاه بینایی – ژاک لکان – رولان بارت – دیدن در عکاسی – زیبایی شناسی در عکاسی میباشد.
در پایان نیز فهرست اعلام و فهرست منابع و مأخذ و گزارش کار عملی نیز درج شده است.
1) هدف پژوهش: هدف نگارنده تهیه یک متن نظری در بارة نحوة دیدن و لحظة رویت عکاس در ارتباط با سوژة مقابل دوربین است. بدیهی است نظریات بارت و لکان در زمینه عکاسی و دیدن از اهمیت خاصی برخوردار است، و طرح این نظریات راهگشای معنای دیدن و عمیق دیدن در هنر عکاسی است.
2) روش پژوهش: در این تحقیق از روشهای مختلفی ازجمله گردآوری، تحقیق کتابخانهای، ترجمه و تحلیل استفاده به عمل آمده است. بدیهی است شکل تحقیق توصیفی است.
3) نتیجة تحقیق: در بر دارندة تجربیاتی ارزنده در باب ثبت عکس، گزینش کادر عکس و نحوة عمیق دیدن جهان رودرروی دوربین عکاسی است که برای دانشجویان عکاسی میتواند راهگشا باشد.
پیشگفتار:
رسالة مذکور دارای بحث بنیادی و نظری است. عکاسان هنگام ثبت عکسهای خود به جهان بیرون از دوربین و یا به تعبیری به جهان رودرروی دوربین از طریق اندیشة درونی و عنصر بینایی یعنی چشمها دست می یابند. هنر عکاسی هنر عینی است و در مرحله رؤیت، عکاس تصویر خود را ثبت می کند – در این فرآیند چشمها عمل نمی کند بلکه جهان، جهان عکاس که همان گذشته، حال و تجربیات و نحوة اندیشیدن اوست که در سطح عکسها مؤثر است. مبنای این تحقیق نظری بر دو مسئله دستگاه بینایی و لحظة رویت و گزینش کادر و ثبت تصویر استوار است.
تحقیق شامل یک چکیده، پیشگفتار و مقدمه ای در باب عکاسی و پنج فصل تحت عنوان دستگاه بینایی و دیدن در عکاسی – خواستگاه عکاس، گزینش کادر و زیبایی شناسی عکس می باشد. در پایان یک فهرست منابع و مآخذ و یک گزارش عملی درج شده است. نگارنده خود معتقد است که این دو مقالة نظری پیچیده، اما در عین حال مهماند. نظریه ژاک لکان درباره فرآیند بینایی و نظریة رولان بارت در زمینة عکاسی همچنان برای من سنگین، اما قابل احترام است. بدیهی است می بایستی حوزة مطالعات دانشجویان عکاسی و همچنین خودم گسترش یابد تا این گونه موارد را بیشتر درک کنیم.
عنوان |
صفحه |
- پیشگفتار........................................................................................................................................................... |
1 |
- مقدمه.............................................................................................................................................................. |
3 |
فصل اول – دستگاه بینایی............................................................................................................................ |
8 |
فصل دوم – ژاک لکان.................................................................................................................................. |
13 |
1-2- لحظة رویت چگونگی دیدن از دیدگاه ژاک لکان.................................................................. |
15 |
2-2- چشم – روشنایی.................................................................................................................................. |
29 |
فصل سوم – رولان بارت............................................................................................................................. |
35 |
1-3- رویت در عکاسی از دیدگاه رولان بارت................................................................................... |
38 |
فصل چهارم – دیدن در عکاسی................................................................................................................ |
45 |
1-4- خواستگاه عکاسی.................................................................................................................................. |
46 |
2-4- دیدن و مشاهده عکاس – هنرمند............................................................................................. |
51 |
فصل پنجم – زیبایی شناسی در عکاسی................................................................................................. |
62 |
1-5- گزینش کادر......................................................................................................................................... |
63 |
2-5- نحوة ارائه عکس................................................................................................................................. |
70 |
3-5- نگاه و معنا.............................................................................................................................................. |
72 |
فهرست منابع و مأخذ................................................................................................................................... |
83 |
گزارش کار عملی........................................................................................................................................... |
85 |