بررسی انطباق بین محتوا و اهداف کتاب زبان انگلیسی سال سوم متوسطه از دیدگاه دبیران
پایان نامه رشته روانشناسی و علوم تربیتی، بخشی از مقدمه: نهاد تعلیم وتربیت یکی از قدیمی ترین و دیرآشناترین نهادهای زندگی است و قدمتی به اندازه حیات روی زمین دارد. به عبارت دیگر تداوم حیات بر بنیاد تعلیم وتربیت استوار بوده است و حتی درآن زمان که نهاد رسمی تعلیم و تربیت وجود نداشت. پیران قوم و ....
بررسی انطباق بین محتوا و اهداف کتاب زبان انگلیسی سال سوم متوسطه از دیدگاه دبیران
فرمت فایل دانلودی: .docفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 133
حجم فایل: 6845
قیمت: : 4000 تومان
بخشی از متن:
بخشی از مقدمه:
نهاد تعلیم وتربیت یکی از قدیمی ترین و دیرآشناترین نهادهای زندگی است و قدمتی به اندازه حیات روی زمین دارد. به عبارت دیگر تداوم حیات بر بنیاد تعلیم وتربیت استوار بوده است و حتی درآن زمان که نهاد رسمی تعلیم و تربیت وجود نداشت. پیران قوم و بزرگترها عهده دار این امر بودهاند.
این نهاد کهنسال همیشه از چنان اهمیتی برخوردار بوده که بزرگترین اندیشمندان را به مبارزه و نقد خود فراخوانده و مانع آن گشته که با وجود قدمت زیاد، در حاشیه نظرهای نظریه پردازان بزرگ عالم بشریت قرار گیرد.
در گزارش گردهمایی بین المللی صاحب نظران در زمینه تحول محتوای آموزش و پرورش میخوانیم:
دراین که انسان باید به گونه ای تربیت شود که دگرگونی را پذیرا باشد، نکته ای است اساسی. دیگر کافی نیست که فقط با دگرگونیها سازگاری پیدا کنیم.
هر نوع تربیتی باید دگرگونی را پیش بینی کند تا بتواند هم آنها را جهت دهد و هم بر آنها تسلط داشته باشد. (گروه مشاوران یونسکو، ترجمه امیری، 1369)
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
سوالات پژوهش
تعریف واژه ها و اصطلاحات
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
زبان آموزی (تعریف زبان)
زبان و گفتار
توانش زبانی وکنش زبانی
زبان دوم و زبان خارجی
مکاتب و دیدگاههای زبانشناسی
دیدگاه رفتارگرایانه
دیدگاه ذهن گرایانه
دیدگاه مبتنی بر روالهای کشف
اصل اول
اصل دوم
اصل سوم
اصل چهارم
اصل پنجم
اصل ششم
اهمیت یادگیری با تاکید بر یادگیری زبان (از دیدگاه روان شناسان)
یادگیری زبان دوم/ خارجی
اهداف یادگیری زبان دوم/ خارجی
سیر تحول آموزش زبان
عهد قدیم و قرون وسطی
دوره رنسانس
قرنهای هفدهم و هجدهم
قرن نوزدهم
قرن بیستم
هدفهای آموزش زبان
شرایط یادگیری
یادگیری و تدریس
یادگیری را این گونه تعریف کرده است
اصول یادگیری در رابطه با محتوای برنامه ی درسی
رابطه برنامه درسی، آموزش و تدریس
دیدگاههای اساسی درآموزش
تعلیم و تربیت بسته
تعلیم و تربیت باز
تعلیم وتربیت جدید
آموزش زبان در عربستان سعودی
مشکلات متداول یادگیری
مشکلات در سطوح مختلف وراه حل های هنگام آموزش وآزمون
در تمام سطوح
در سطح دو
در سطح سه
در سطح چهار
مشکلات دانش آموزان دریادگیری انگلیسی در SLTP در تربوکا (اندونزی)
انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی
مفهوم محتوا
ملاکهای انتخاب محتوا
۱- تناسب باعوامل و ارزشهای اجتماعی
۲- تناسب با ویژگیها و نیازهای یادگیرندگان
۳- تناسب با قانون مندیهای برنامه درسی
دیدگاههای اساسی در انتخاب محتوا
۱-دیدگاه سنتی
۲ – دیدگاه پویا (محتوا درخدمت تغییر و تحول)
۳- دیدگاه سازنده (محتوا برای تغییر)
عناصر اصلی در سازماندهی محتوا
۱- اصل توالی
۲- اصل تداوم
۳- اصل وحدت
برنامه ریزی درسی و ارزشیابی
برنامه ریزی
اجرا
ارزشیابی
کارکردهای عمده ارزشیابی
۱-تشخیص
۲- تجدید نظر در برنامه درسی
۳- مقایسه کردن
۴- پیش بینی نیازهای آموزشی یا نیازسنجی
۵-تعیین میزان تحقق هدفها
موضوعهای اساسی ارزشیابی برنامه
مفهوم کتاب درسی
اهمیت کتب درسی
معیارهای مطلوب کتاب درسی (طرح ۲۰ معیاری)
انتخاب محتوا در کتاب زبان انگلیسی
ملاکها و معیارهای انتخاب محتوا در برنامه های درسی آموزش زبان انگلیسی از نظر صاحبنظران و متخصصان آموزش زبان انگلیسی
طراحی کتابهای درسی زبان انگلیسی
محتوای کتاب زبان انگلیسی سال سوم متوسطه
نتایج تحقیقات زبان شناسی
نتایج پژوهشهای روانشناسی یادگیری زبان
بررسی تحقیقات انجام شده
فصل سوم: روش تحقیق
روش پژوهش
جامعه آماری تحقیق
نمونه آماری و روش نمونه برداری
ابزار اندازه گیری
روش گردآوری اطلاعات
تعیین روایی و اعتبار ابزار اندازه گیری
روش آماری تحلیل داده ها
فهرست محتوای کتاب زبان انگلیسی سال سوم دبیرستان
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل
یافته های تحقیق
مقدمه
روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها
الف) توصیف داده ها
ب) تحلیل استنباط داده ها
بررسی سوال یک پژوهش
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
سوال اول پژوهش
سوال دوم پژوهش
سوال سوم پژوهش
سوال چهارم پژوهش
سوال پنجم پژوهش
سوال ششم پژوهش
سوال هفتم پژوهش
محدودیت ها و مشکلات تحقیق
پیشنهادها
فهرست منابع و ماخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی