اکسپرسیونیسم انتزاعی
به همراه پاورقی و عکس و فهرست منابع، پیشگفتار: در آغاز قرن بیستم ، نهضت بزرگی بر ضد رئالیسم و امپرسیونیسم پا گرفت که آرامآرام مکتب «اکسپرسیونیسم» از دل آن بیرون آمد. واژهی اکسپرسیونیسم برای اولین بار در تعریف برخی از نقاشیهای «اگوست اروه » به کار رفته است. اکسپرسیونیسم ...اکسپرسیونیسم انتزاعی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 33
حجم فایل: 592
قیمت: : 7000 تومان
بخشی از متن:
پیشگفتار:
در آغاز قرن بیستم ، نهضت بزرگی بر ضد رئالیسم و امپرسیونیسم پا گرفت که آرامآرام مکتب «اکسپرسیونیسم» از دل آن بیرون آمد. واژهی اکسپرسیونیسم برای اولین بار در تعریف برخی از نقاشیهای «اگوست اروه » به کار رفته است.
اکسپرسیونیسم جنبشی در ادبیات بود، که نخست در آلمان شکوفا شد. هدف اصلی این مکتب نمایش درونی بشر، مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود.
به عبارت دیگراکسپرسیونیسم شیوهای نوین از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگهای تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره میگیرد.اکسپرسیونیسم به نوعی اغراق در رنگها و شکلهاست، شیوه ای عاری از طبیعت گرایی که می خواست حالات عاطفی را هرچه روشنتر و صریح تر بیان نماید. دوره شکل گیری این مکتب از حدود سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۵ میلادی بود ولی در کل این شیوه از گذشتههای دور با هنرهای تجسمی همراه بوده و در دورههای گوناگون به گونههایی نمود یافتهاست. مثلا مکتب تبریز را در نگار گری ایرانی، اکسپرسیونیسم هنر ایران می نامند. عنوان «اکسپرسیونیسم» در سال ۱۹۱۱ برای متمایز ساختن گروه بزرگی از نقاشان به کار رفت که در دهه اول سده بیستم بنای کارشان را بر باز نمایی حالات تند عاطفی، و عصیان گری علیه نظامات ستمگرانه ی حکومتها، مقررات غیر انسانی کارخانهها و عفونت زدگی شهرها و اجتماعات نهاده بودند. این هنرمندان برای رسیدن به اهداف خود رنگهای تند و مهیج و ضربات مکرر و هیجان زده قلم مو و شکلهای اعوجاج یافته و خارج از چارچوب را با اینجاد ژرفانمایی و بدون هیچگونه سامانی ایجاد می کردند و هر عنصری را که آرامش بخش و چشم نواز بود از کار خود خارج می کردند.
فهرست مطالب:
پیگشفتار
مقدمه
پیشینه
فصل اول: کلیاتی در مورد سبک هنری اکسپرسیونیسم (Expressionism)
گفتار اول: اکسپرسیونیسم (Expressionism)
گفتار دوم: موضوع و مضمون آثار اکسپرسیونیستی (Expressionisti)
گفتار سوم: عقاید اکسپرسیونیست ها (Expressionistha)
گفتار چهارم: قالبهای ادبی و هنری
گفتار پنجم: گراوورهای اکسپرسیونیستی
فصل دوم: اکپرسیونیسم انتزاعی Abstract Expressionism
گفتار اول: اکپرسیونیسم انتزاعی Abstract Expressionism
گفتار دوم: هنرمندان
گفتار سوم: ویژگی ها
گفتار چهارم: نقاشان معاصر امریکایی و گریز از فلسفه
گفتار پنجم: تداخل در بوم
گفتار ششم: مکاشفه
نتیجه گیری
فهرست منابع
فهرست تصاویر