دسته بندی | روان شناسی |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 35 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
فهرست
اسطوره ها و حقایق
ماهیت خشم
پیامدهای خشم و خشونت
علل عصبانیت
مقابله با خشم
- تعهد دادن برای کنترل خشم
تصمیم گیری
تشخیص نشانه های اولیه خشم
شناخت موقعیت ها و عوامل برانگیزاننده خشم
آرام سازی
توقف افکار
توضیح علت احساس
دریافت خشم
استراتژی های مؤثر
مقابله با خشم همسر
اصول گفتگو
قواعد گوینده:
قواعد شنونده
عوامل مؤثر در تبدیل تعارض ها به مشاجره و دعوا
کنترل برانگیختگی فیزیولوژیک
قواعد زمینه ای
مراحل حل تعارض
توافق روی یک راه حل
مقابله با موضوعات مخفی
حل مسأله
اسطوره ها و حقایق
اسطوره 1- پرخاشگری و خشونت، ذاتی و غیر قابل تغییر است.
حقیقت – انسان ها بایک مجموعه از روش های خاص ابراز خشم زاده نمی شوند، بلکه شیوه ابراز عصبانیت را یاد می گیرند و بنابراین می توانند شیوه های مناسب تر را نیز یاد بگیرند.
اسطوره 2- خشم هیجان بدی است و کسی که عصبانی می شود آدم بدی است.
حقیقت – خشم مثل ترس، غم، شادی و... یک هیجان طبیعی است که همه انسان ها آن را تجربه می کنند. اگر چه، خشم، هیجان ناخوشایندی است ولی بد نیست و حتی می تواند مفید نیز باشد.
اسطوره 3- من باید خشم خود را تخلیه کنم تا احساس بهتری پیدا کنم.
حقیقت – هر چه بیشتر خشم خود را در قالب کلمات و یا رفتارهای پرخاشگرانه تخلیه کنم، بیشتر احساس خشم خواهید کرد.
اسطوره 4 – خشم من، تقصیر توست
حقیقت – ما مسئول هیجان های خود شامل خشم و عصبانیت هستیم و مسئولیت کاری که هنگام عصبانیت انجام می دهیم نیز به عهده خود ما است