دسته بندی | علوم تربیتی |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 72 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 93 |
بررسی رابطه بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
چکیده تحقیق:
در این تحقیق به بررسی رابطة بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان ابهر پرداختهایم. نمونة تحقیق 372 نفر ( 191 نفر دختر و 181 پسر ) از دانشآموزان مذکور را شامل میشود، که در سال تحصیلی 87-86 مشغول به تحصیل بودهاند. روش این تحقیق توصیفی و از نوع میدانی بوده و ابزار جمعآوری اطلاعات،برای متغیر فشار روانی، پرسشنامة اورسولا مارکهام است که احساس فشار روانی را میسنجد. برای گردآوری اطلاعات متغیر پیشرفت تحصیلی، ضمن مراجعه به کارنامههای تحصیلی دانشآموزان درسال تحصیلی87-86 ، معدل آنان ثبت شده است. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آماری تجزیه و تحلیل گردیده و فرضیههای تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حکایت از آن میکند که میزان فشار روانی دختران بیشتر از میزان فشار روانی پسران است. همچنین میزان پیشرفت تحصیلی دختران بیشتر از میزان پیشرفت تحصیلی پسران است. ولی رابطهای بین میزان فشار روانی و میزان پیشرفت تحصیلی دختران دیده نشده، همچنین بین میزان فشار روانی و میزان پیشرفت تحصیلی پسران رابطة معناداری مشاهده نشده است. اثر متقابل جنس و پایه های تحصیلی بر روی فشار روانی دانشآموزان نیز معنیدار نیست.
بیان مسأله:
همه معلمین در طول زندگی حرفهای خود همواره با دانش آموزانی مواجه شدهاند که علیرغم شروع خوب و مناسب فعالیتهای تحصیلی و کسب مدارج ممتاز و عالی در پایههای تحصیلی با افت عملکرد تحصیلی مواجه شدهاند. و برای کمک به این دسته از دانشآموزان، دنبال علت و راهکار میگردند. والدین آنها نیز برای جلوگیری از افت هرچه بیشتر آنها طالب راهکارهای عملی هستند. حتی گاهی خود دانشآموزان نیز با مراجعه به مشاورین از وضعیت تحصیلی خود رضایت نداشته و ابراز ترس و نگرانی میکنند و افت تحصیلی و شکست تحصیلی، مسائل فردی و شخصی زیادی برای یادگیرنده ایجاد میکند، مسائلی از قبیل مشکلات عاطفی، روانی مانند استرس. در تحقیق موجود، محقق سعی دارد بداند که آیا رابطهای بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان ابهر وجود دارد؟ و اگر رابطهای وجود دارد، این رابطه تا چه حد و چگونه است؟
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده............................................................................................................................. 1
فصل اول
مقدمه............................................................................................................................... 3
بیان مساله.......................................................................................................................... 7
اهمیت و ضرورت تحقیق.................................................................................................... 8
اهداف تحقیق................................................................................................................... 9
سوالات تحقیق................................................................................................................. 9
فرضیه ها......................................................................................................................... 10
تعاریف عملیاتی متغیرها.................................................................................................... 11
فصل دوم
تاریخچه فشار روانی.......................................................................................................... 13
تعاریف و نظریه های فشار روانی......................................................................................... 16
علل استرس..................................................................................................................... 23
عوامل موثر در تشدید فشار روانی........................................................................................ 26
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی......................................................................................... 37
ارزشیابی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی............................................................................... 51
تحقیقات انجام در داخل و خارج....................................................................................... 53
فصل سوم
مقدمه.............................................................................................................................. 59
جامعه............................................................................................................................. 59
نمونه و نمونه گیری.......................................................................................................... 60
ابزار جمع آوری اطلاعات................................................................................................. 60
روائی و اعتبار مقایس سنجش احساس فشار روانی................................................................ 61
روش تحقیق..................................................................................................................... 62
یافته های پژوهش............................................................................................................. 63
فصل چهارم
جداول............................................................................................................................ 62
فصل پنجم
نتیجه گیری..................................................................................................................... 74
پیشنهادات....................................................................................................................... 78
محددیت ها..................................................................................................................... 81
منابع............................................................................................................................... 83
« پرسشنامه سنجش احساس فشار روانی اوسولا مارکهام»
منابع و مآخذ
۱- آزاد، حسین،(۱۳۷۲)،آسیب روانی، تهران، انتشارات بعثت.
۲- احمدی، احمد،(۱۳۷۱)، روانشناسی نوجوانان و جوانان ، تهران، انتشارات تومه.
۳- پارسا، محمد، (۱۳۷۵)، نظریههای یادگیری و آموزشی، انتشارات دانشگاه تربیت معلم.
۴- پاول، تروورجی و انرایت، سیمون جی، ترجمه بخشیپور رودسری و صبوری مقدم، حسن،(۱۳۸۰)، فشار روانی، اضطراب و راههای مقابله با آن، مشهد، شرکت بهنشر.
۵- جعفری مررخه، فرامرز، (۱۳۷۹)، بررسی رابطه بین رضایت از انتخاب رشته تحصیلی با پیشرفت تحصیلی.
۶- زندیپور، طیبه، (۱۳۸۳)، برنامهریزی تحصیلی و شغلی، تهران، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
۷- سالمی، شهلا،( ۱۳۷۵)، بررسی تاثیر پارهای از متغیرهای اجتماعی و اقتصادی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم نظام جدید شهر تهران.
۸- سمپوزیم، استرس،(۱۳۷۲)
۹- سیف، علیاکبر،(۱۳۷۳)، اندازهگیری پیشرفت تحصیلی، انتشارت آگاه، تهران
۱۰- شاملو، سعید، (۱۳۷۸)، بهداشت روانی، تهران، انتشارات رشد
۱۱ـ شفیعآبادی، عبدالله، (۱۳۸۳)، راهنمائی تحصیلی و شغلی، تهران، انتشارات
۱۲- طالبزاده، علیرضا، (۱۳۸۲)، نشریه پیوند، ماهنامه آموزشی پیوند.
۱۳- علیزاده، مریمگل، (بهمن ۱۳۸۳)، ماهنامه موفقیت.
۱۴- گروسی، اعظم، (۱۳۷۸)، بررسی رابطه بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی.
۱۵- مرتضویزاده، سیدحشمتا..،(مهر ۱۳۸۲)، نشریه ماهنامه آموزشی پیوند ، شماره ۲۸۸
۱۶- مقدم، بدری، (۱۳۷۹)، کاربرد روانشناسی در آموزشگاه (روانشناسی آموزشگاهی )، تهران ، انتشارات سروش.
۱۷- موسویان، میترا،(۱۳۷۴) ترنسندنتال، مدیتیشن و تاثیر آن بر کاهش فشارهای عصبی.
۱۸- نریمانی، محمد، (۱۳۸۲)، اضطراب و راههای مقابله با آن، اردبیل، انتشارات نیکآموز.
۱۹- نظری، مرتضی، (۱۳۷۴)، عوامل موفقیت در تحصیل، تهران، انتشارات مدرسه.
۲۰- هیلگارد، واتکینسون،(مترجم براهنی، محمد تقی و همکاران، ۱۳۷۲)، زمینهروانشناسیجلد ۲، انتشارات رشد.