دسته بندی | کتابداری |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 3490 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 203 |
مقدمه:
در سراسر تاریخ افراد بشر همواره درپی بهبود توانایی خویش برای دریافت و جذب اطلاعات درباره محیط پیرامون خود و افزایش سرعت، وضوح و تنوع در انتقال مربوط به خود بودهاند . آنان کار برقراری ارتباط را با استفاده از اشارات سر ودست و علایم صوتی آغاز کردند. و برای انتقال پیامهای خود به توسعه و تکمیل یک رشته ابزار غیر لفظی پرداختند : موسیقی ، رقص ، طبل ، آتشهای نشانه ، نقاشی و دیگر نمادهای ترسیمی مانند پیکتوگرام[1] از این دستهاند. در پی پیکتوگرام ، ایدئوگرام [2] که اهمیت ویژهای داشت ، زیرا به بیان موضوعی یا اندیشه انتزاعی کمک میکرد. اما آنچه به نوع بشر در دنیای حیوانی ، یک موقعیت ممتاز بخشید تکامل زبان بود. که به ارتباط انسانی ، رسایی و دقت بخشید. تمام این ابزارهای ارتباط که هم زمان از آنها استفاده میشد، درفرآیند تشکل افراد به صورت جامعه و برای بقاء آنان ابزاری ضروری بود.
خط، دومین پیشرفت و دستاورد عمده بشری، به کلام ، دوام و بقاء و به جوامع استمرار بخشید. خط یا نوشتن ، که همانا استفاده از نشانههای نموداری برای توصیف منظم زبان گفتاری است، به نظر برخی صاحب نظران موثرترین رویداد در سراسر تاریخ فرهنگی و یکی از بزرگترین
دستاوردها در تاریخ تمدن است
1- اپیتوگرام (PICTOGRAM) رسم یا نقاشی روی سنگ یا دیوار مربوط به دوران باستان یا پیش از تاریخ است.
2- ایدئوگرام (IDEOGRAM) یک تصویر یانماد که نمودار یک چیز یا یک فکر است.
فهرست مطالب
مقدمه:
اهمیت تحقیق:
تعریف
چاپ چیست؟
فصل دوم( مطالعات نظری )
از نخستین انقلاب فرهنگی تا انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی
از عصر خط تا عصر چاپ
از عصر چاپ تا عصر اطلاعات و ارتباطات
نشر کتاب
ناشــر
گسترة نشر
عاملهای مؤثر در نشر
صنعت نشر کتاب
انواع ناشران
ناشران مبتکر و ناشران منتظر
ناشران مخاطبگرا
ناشران عمومی و تخصصی
ناشران با آثار باارزش و کم ارزش
ناشران انتفاعی و غیرانتفاعی
ناشران آزاد / تجارتی
ناشران دولتی و وابسته به دولت
ناشران متون درسی
ناشران دانشگاهی
ناشران آثار تجدید چاپی (بازچاپ)
ناشران همکار
تاریخچة نشر کتاب
پیشنة نشر
نشر در اواخر سدههای پانزدهم تا هجدهم
نشر در سدة نوزدهم
نشر در سدة بیستم
چاپ و حروفنگاری (حروفچینی)
چاپ چیست؟
مراحل چاپ
تحویل گرفتن خبر؛
حروفچینی / حروفنگاری
بخش ششم
شیوههای چـاپ
چاپ برجسته
چـاپ گـود
چـاپ مسطح
چـاپ استنسیلی
چاپ از راه عکاسی
چاپ همزمان
بخش هفتم
الکترونیک و چاپ و نشر
نشر الکترونیکی
خودًناشری [1]
الکترونیک در نشر
نرمافزار نشر
آیندة نشر الکترونیک
بخش هشتـم
سیراجمالی و تحول چاپ
تاریخچة تحول چاپ در ایران
بخش نهــم
کاغذ و مـرکب
کــاغــذ
مـرکب
بخش دهم
صـحافی
تاریخچة صحافی
مراحل صحافی
بخش یازدهم
حـق مؤلـف
مبنای حقوقی حق مؤلف
حق مؤلف در ایران
حق مؤلف در عرصة بینالمللی و جهانی
دلایل مخالفان و موافقان پیوستن به معاهدههای جهانی حق مؤلف
به معاهدههای جهانی باید پیوست یا نه ؟
یادداشت حق مؤلف
بخش دوازدهم
صنعت چاپ در مطبوعات
انواع چاپ
چاپ برجسته
چاپ فرورفته یا گود یا هلیوگراور
چاپ همسطح یا مسطح یا پلانوگرافی
حروف و مقیاس در حروفچینی
صحــافی
فصــل سوم
جمع بندی و نتیجهگیری :
مشکلات و موانع تحقیق:
منابع و مآخذ:
[1] - self-publishing