دسته بندی | علوم تربیتی |
بازدید ها | 12 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 214 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 114 |
چکیده
پژوهش حاضر از نوع پس رویدایست با این فرضیه که بین آمادگی تحصیل و عوامل چون سابقۀ آموزش پیش از دبستان ، تحصیلات والدین، سن مادر، یک زبانه و دوزبانه بودن، دست غالب، شهری و روستایی بودن و تعداد افراد کودک پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
این پژوهش بر روی 700 کودک پیش از دبستان و نحوۀ آمادگی تحصیل کودکان رابطۀ معنادار است.
بین جنسیت و نحوۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست و رابطۀ تعامل بین جنسیت و مسابقۀ آموزش قبل از دبستان معنادار نمی باشد.
فرضیه 2 – بین تحصیلات مادران و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار است. بین جنسیت و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست. رابطۀ تعامل بین جنسیت و تحصیلات مادران معنادار نمی باشد.
فرضیه 3 – بین تحصیلات پدران و نمره آمادگی تحصیلی رابطه معنادار است. بین جنسیت و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست. رابطۀ تعامل بین جنسیت و تحصیلات پدران معنادار نمی باشد.
فرضیه 4- بین تعداد افراد خانواده و نمره آمادگی تحصیل کودکان رابطه معنادار نمی باشد.
فرضیه 5- بین سن مادر و نمرۀ آمادگی تحصیلی رابطه معنادار نمی باشد.
فرضیه 6- بین یک زبانه و دوزبانه و نمرۀ آمادگی تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد.
فرضیه 7- بین دانش آموزان دست راست و چپ و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه 8- بین دانش آموزان شهری و روستایی و نمرۀ آمادگی تحصیل کودکان رابطۀ معنادار است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه ................................................................................................................ 2
بیان مسئله .......................................................................................................... 4
هدف پژوهش .................................................................................................... 6
ضرورت پژوهش ............................................................................................... 7
فرضیه پژوهش ................................................................................................... 8
تعاریف اصطلاحات ............................................................................................ 9
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه ................................................................................................................ 12
مفهوم و تعریف های مختلف هوش ..................................................................... 13
تعریف تربیتی هوش ........................................................................................... 18
تعریف تحلیلی هوش........................................................................................... 18
تعریف کاربردی هوش ........................................................................................ 19
انواع هوش از دیدگاه ثراندایک ............................................................................. 19
انواع هوش از دیدگاه اسپیرمن .............................................................................. 20
انواع هوش از دیدگاه ترستون ............................................................................... 20
تقسیم بندی هوش به انواع کلامی و عملی ............................................................ 21
انواع هوش از دیدگاه اشترن برگ ......................................................................... 21
انواع هوش از دیدگاه گاردنر ................................................................................ 22
هوش از دیدگاه رشد ........................................................................................... 22
تاریخچه مطالعات مربوط به هوش ....................................................................... 23
تاریخچه آزمون های هوش .................................................................................. 24
سیرتحول نظری های زیربنایی تست های هوش .................................................... 25
عوامل موثر بر هوش ........................................................................................... 31
محیط و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی................................................................... 31
اهمیت خانواده ................................................................................................... 32
تاثیر محیط خانواده در هوش ............................................................................... 32
عوامل بیولوژیکی ................................................................................................ 33
خانواده با وضعیت اقتصادی مطلوب ..................................................................... 34
خانواده با وضعیت اقتصادی نامطلوب ................................................................... 34
موفقیت اجتماعی خانواده .................................................................................... 35
میزان تحصیلات والدین ...................................................................................... 37
کم خونی و فقر آهن و اثر آن بریادگیری .............................................................. 38
غلبه طرفی ......................................................................................................... 39
تفاوتهای جنسیتی................................................................................................ 41
سنجش و ارزیابی کودکان پیش دبستانی ............................................................... 43
طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان در ایران 48
نتایج پژوهشهای انجام شده در ایران .................................................................... 55
نتایج پژوهشهای انجام شده در خارج.................................................................... 59
فصل سوم: روش تحقیق
جامعه آماری....................................................................................................... 64
نمونه و روش نمونه گیری ................................................................................... 64
روش نمره گذاری .............................................................................................. 65
روایی و اعتبار تست ........................................................................................... 65
دستور اجرای آزمون ............................................................................................ 67
روش آماری ....................................................................................................... 67
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه.................................................................................................................. 69
جداول یک بعدی................................................................................................ 70
الف- توصیف متغیرها.......................................................................................... 70
ب- تحلیل داده ها............................................................................................... 79
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
محدودیت ها و مشکلات..................................................................................... 105
پیشنهادها............................................................................................................ 105
پیشنهادهای کاربردی............................................................................................ 105
پیشنهادهای پژوهش ........................................................................................... 105
منابع و ماخذ ...................................................................................................... 106
منابع انگلیسی
چکیده انگلیسی