دسته بندی | روان شناسی |
بازدید ها | 17 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 115 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 214 |
چکیده
هدف اصلی این تحقیق شناسایی شاخصهای پیشبینی کنندة اختلالات یادگیری در سنین قبل از ورود به مدرسه میباشد و تحقیق حاضر با هدف تعیین ملاکهای تشخیص کودکان پیشدبستانی مشکوک به تواناییهای ویژه یادگیری انجام پذیرفت که برای این منظور از پرسشنامه محقق ساخته که شامل 65 سؤال در زمینههای فعالیتهای حرکتی ، گفتاری ، ادراکی ، ویژگیهای عاطفی و روانی بود استفاده شده است.
برای این منظور گروه نمونهای به حجم 100 نفر (50 نفر کودک عادی و 50 نفر کودک L.D) دختر و پسر که در مقطع ابتدایی شهر تهران مشغول به تحصیل بوده، با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. نتایج نشانگر آن بود که از نظر فراوانی و درصد، کودکان مبتلا به اختلال یادگیری نسبت به کودکان عادی دیرتر از سن طبیعی به تواناییهایی در زمینه رشد میرسند امّا بر اساس آزمون آماری x2 این تفاوت فقط در مورد تشخیص رنگها معنادار بود.
و همچنین از نظر فراوانی، ویژگیهای رفتاری، در بین کودکان عادی و L.D تفاوت وجود داشت بطوریکه کودکان L.D بیش از کودکان عادی ویژگیهای رفتاری فوق را نشان دادند امّا با محاسبه آزمون x2 ملاحظه شد این تفاوتها فقط در مورد عدم سرعت انجام کارها معنادار بود.
فهرست مطالب
چکیده
فصــل اول :
کلیات پژوهش
مقدمه :
بیان مسئله :
اهمیت پژوهش :
هدف پژوهش :
فرضیههای پژوهش :
تعریف مفاهیم :
کودکان دارای اختلالات یادگیری:
تعریف عملیاتی :
ناتوانی یادگیری:
تعریف عملیاتی :
کودک پیشدبستانی :
فصــل دوم
اختلالات یادگیری:
تعاریف اختلالات یادگیری
1- اختلال یادگیری به خاطر اختلال در کارکرد عصبی و آسیب مغزی ؛
2- اختلال یادگیری به مثابه نمونه کلی رشد ناهمطراز:
3- اختلال یادگیری به مثابه اختلال در قوای ذهنی مربوط به یادگیری :
4- اختلال یادگیری به مثابه اختلاف بین توان بالقوه قابلیت ارتقاء فردک
6- اختلال یادگیری در ارتباط با مغز و کودکان استثنائی :
- مبهم بودن ماهین اصلاح (اختلالات روانشناختی)
تعاریف مختلف نارسائیهای ویژه در یادگیری:
طبقهبندی ویژگیهای کودان با اختلال یادگیری :
اختلال توجه:
اختلال یادگیری تحصیلی :
بررسی نظریههای پیشین اختلالات یادگیری :
نظریههای مربوط به اختلال یادگیری :
1- نظریههای دیداری ـ حرکتی
2- نظریههای کوتاهی دامنه توجه :
3- تئوری غلبه طرفی مغز:
4- نظریه ضایعات ضعیف مغز:
5- نظریه تأخیر در رشد:
شیوع اختلال یادگیری :
سبب شناسی :
2. عوامل ژنتیکی :
3. عوامل درونی :
4. عوامل محیطی :
5. عوامل آموزشی :
رشد شناختی :
هوش و پیشرفت:
سازگاری اجتماعی :
نابهنجاریهای محیط، عقبماندگی ذهنی، و یا پریشانیهای عاطفی:
آشفتگیهای عاطفی دوران کودکی :
ویژگیهای شخصیتی و رفتاری کودکان دارای اختلالات یادگیری:
مشکلات تشخیصی و رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری :
اولیاء دانشآموزان ناتوان در یادگیری
نارسائیهای ویژه در یادگیری و بزهکاری
راهبردهای رویاروی در کودکان با نیازهای ویژه :
1. کودکان با محدودیت شناختی:
2. کودکان با مشکلات رفتاری و هیجانی شدید:
3. کودکان با نقص جسمی:
مشکل تعریف :
دقت انتخابی :
بیش جنبی و حواسپرتی:
ارزشیابی رفتاری:
ترکیب حسی ، حرکتی
رشد و تکامل حرکتی:
اصول رشد تکامل حرکتی :
رابطه هوش با مهارتهای ادراکی :
اصول مهارتهای حرکتی
ادراک و فرایند ادراکی ـ حرکتی :
رفتار حرکتی :
سالهای کودکی : زبان و رشدشناختی (زبان و ارتباط)
مشکلات زبان گفتاری :
تاریخچه نقص توجه همراه با بیش فعالی (ADHD)
اختلال بیش فعالی ـ نقص در توجه
عوامل روانی ـ اجتماعی
ملاکهای تشخیص برای اختلال بیش فعالی ـ نقص در توجه
بیش فعالی :
تکانشگری:
علل افت تحصیلی
کاستی توجه در کودکان پرجنب و جوش
اختلال بیش فعالی با نقص توجه :
ناتوانیهای سرعت ادراکی :
دقت و توجه درکودکان دارای ناتوانائیهای یادگیری:
تشخیص درمان ناتوانائیهای یادگیری :
- ارتباط با فاصلهای بین اشکال و الگوها.
درمانهای آموزشی
1- آموزش وظیفهای یا مهارتی :
2- آموزش توانایی و یا فرآیندی:
3. آموزش فرایندی ـ وظیفهای :
4. شیوههای درمان رفتاری و شناختی:
پژوهشهای انجام شده در خارج از ایران :
تاریخچه آموزشی و توان بخشی دانشآموزان مبتلا به ناتوانائیهای یادگیری در ایران
پژوهش انجام شده در ایران :
نارسایی در یادگیری:
روش پژوهش
فصــل سوم
طرح پژوهش :
جامعه آماری
نمونه روش نمونهگیری
ابزار اندازهگیری پژوهش :
روش اجرا:
روش تحلیل آماری دادهها:
فصــل پنجم
بحث و نتیجهگیری
محدودیتهای پژوهش:
پیشنهادها :
فهرست منابع فارسی
Refevences