دسته بندی | روان شناسی |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 707 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 152 |
مقدمه
شناسایی و ایجاد انگیزه در افراد جامعه و راهنمایی آنها برای آنکه بتوانند مشاغلی را انتخاب نمایند که توانایی واستعداد انجام آن را دارند می تواند گام بزرگی در راه رسیدن به رضایت شغلی باشد، فردی که با توجه به علایق و استعدادهایش و با انگیزه، شغلی را انتخاب کند نسبت به کسانی که بدون آگاهی از شغل و تصادفی شغلی را انتخاب می کنند، رضایت خاطر بیشتری خواهند داشت و البته این رضایت خاطر زمانی بیشتر می شود که فرد با گذراندن دوره های آموزشی احساس آمادگی بیشتری می کند زیرا که آمادگی بیشتر سبب موفقیت در کار و نهایتا رضایت بیشتر از شغل می شود.
هر فردی باید سرانجام با توجه به رغبتها و استعدادهای خود و نیاز جامعه شغل مناسبی را برگزیند. در جوامع صنعتی برخلاف جوامع سنتی هیچگاه مشاغل افراد از قبل تعیین شده نیستند بلکه رغبتها،تواناییها، استعدادها و نیازهای شغلی جامعه تعیین کننده شغل آینده فرد می باشد. رضایت شغلی معلم نیز یکی از عواملی است که باید به آن توجه شود. بسیاری از کشورهای جهان سوم در برابر فشار آنی و کیفیت نامطلوب سازمانهای آموزشی. مجبور به کاهش بودجه آموزش و پرورش می شوند تا به خیال خود به سرمایه گذاریهایی برای افزایش فوری تولیدات بپردازند اما غافل از آنند که کاهش بودجه آموزش و پرورش خود موجب نزول بیشتر کیفیت آموزشی زیربنایی همه حرفه ها و مشاغل می گردد و سرانجام دور باطلی را مداومت می دهد که وابستگی بیشتر از نتایج آن است.
بهترین بازخورد را آموزش و پرورش با فراهم کردن امکانات باید بتواند از محصول خود برای رفع نیازهای خود و درجهت تامین نیروی انسانی خویش داشته باشد. رضامندی شغلی تاثیر متقابل روی فرد و سازمان دارد، فرد همراه با خواستها و آرزوهایی به سازمان می پیوندد و هماهنگی و همسویی سازمان با این آمالها در فرد ایجاد رضایت شغلی می نماید و این رضامندی شغلی ، خود باعث نوآوری و خلاقیت در کار، افزایش میزان تولید و یا خدمات شده و از این رهیافت سازمان هم از سلامت و پویایی برخوردار می گردد.
فصل یکم
بیان موضوع
فرضیه های تحقیق:
متغیرها :
اهمیت و ضرورت تحقیق:
اهداف تحقیق:
تعریف اصطلاحات
رضایت شغلی
امکانات آموزشی
همکاری مدیر
پیشرفت تحصیلی
فصل دوم
مقدمه
2-1-1- تعاریف رضایت شغلی
2-1-2- مفهوم رضایت شغلی
2-1-3- ویژگیهای رضایت شغلی
2-1-4- ابعاد رضایت شغلی
2-1-5-1- نظریه انتظار
2-1-5- نظریات رضایت شغلی
2-1-5-2- الگوی پورتر – لالر [1]
2-1-5-3- نظریه برابری[2]
2-1-5-4- نظریه اختلاف
2-1-5-5- تئوری ارزشی لاک [3]
2-1-5-6- نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو [4]
2-1-5-7- نظریه دو عاملی هرزبرگ[5]
2-1-5-8- مطالعات ادوین لاک[6]
مطالعات وود و لبود:
2-1-5-9- نظریه ویژگیهای ضروری شغل
2-1-5-10- نظریه نقشی:
2-1-5-11- تئوری دوعاملی انگیزش و بهداشت
2-1-5-12- نظریه کامروایی نیازی:
2-1-5-13- نظریه گروه مرجع:
2-1-6- مدل های رضامندی شغلی
2-1-7- عوامل موثر بر رضایت شغلی
2-1-7-1- عوامل سازمانی
2-1-7-2- عوامل فردی
2-1-7-3- عوامل محیطی:
2-1-7-4: ماهیت کار
2-1-8- اندازه گیری رضایت شغلی
2-1-9- شاخصها و پیامدهای رضایت و عدم رضایت شغلی
2-1-9-1- جایگزینی نیروی کار
2-1-9-2- غیبت و جابجایی
2-1-9-3- تخلف و رفتارهای ضد تولیدی
2-1-9-4- انگیزه و عملکرد[7] کارکنان:
2-1-9-5- فعالیتهای اتحادیهگرایی:
2-1-9-6- سلامت جسمانی:
2-1-9-7- سلامت روحی:
2-2- بخش دوم: نقش مدیر در رضایت شغلی
پیشینه مدیریت آموزشی
سبکهای مدیریت هرسی و بلانچارد
1- سبک دستوری یا وظیفه مدار قوی و رابطه مدار ضعیف
2-سبک ارشادی یا وظیفه مدار قوی و رابطه مدار قوی
3- سبک مشارکتی یا سبک وظیفه مدار ضعیف و رابطه مدار قوی
4-سبک تفویضی یا وظیفه مدار ضعیف و رابطه مدار ضعیف
2-3- بخش سوم:عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی
عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی:
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی
هوش[8] و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
انگیزش[9] و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی:
خانواده و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
ارزشیابی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی :
کارکردهای عمده ارزشیابی:
تحقیقاتی که در زمینه رضایت شغلی در خارج از کشور صورت گرفته
برخی از تحقیقات که دراین زمینه درایران صورت گرفته است:
فصل سوم
جامعه تحقیق
نمونه تحقیق و روش نمونه گیری
روش تحقیق
روش تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم
جمع آوری یافته های تحقیق و تحلیل آنها
مقدمه
جدول شماره 1
رابطه رضایت شغلی با تجهیزات آموزشی
رابطه رضایت معلمین با استفاده از وسایل پیشرفته مثل کامپیوتر
رابطه رضایت معلم با گردشهای علمی
فضای فیزیکی محیط کار در بهتر انجام دادن وظایف
استفاده از مجلات رشد در بهتر انجام دادن وظایف
میزان رضایت از امکانات آموزش و پرورش
استفاده از امکانات کتابخانه ای در بهتر انجام دادن وظایف
تلاش مدیر برای تهیه امکانات آموزشی
فراهم سازی امکان گردشهای علمی توسط مدیر
ارزشیابی مدیر از معلمان طبق اصول و ضوابط
تلاش مدیر برای بالابردن سطح دانش
تشویق مدیر مدرسه در بهتر انجام دادن وظایف معلم
مشارکت معلم در تصمیم گیریهای مدرسه
همکاری مدیر مدرسه در پیشرفت تحصیلی
استفاده از مجلات تخصصی و علمی در پیشرفت تحصیلی
برقراری رابطه دوستانه با دانشآموزان در پیشرفت تحصیلی
نقش بالابردن آموزش در خانواده در پیشرفت تحصیلی
حمایتهای مالی و عاطفی مدیر در رشد تحصیلی
امکانات و فضای آموزشی در پیشرفت تحصیلی
واگذاری مسئولیت در تدریس به دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی
فصل پنجم
اثبات فرضیه ها:
نتیجه گیری کلی:
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادات
منابع
ضمائم (پرسشنامه)
[1] - Porter , Laler
[2] - Equtiy Theory
[3] - Lick
[4] - Moslow
[5] - Herzberg
[6] - Edvin Luck
[7] - Performance
[8] - Intellegence
[9] - Motivation
مقدمه
2-1-1- تعاریف رضایت شغلی
2-1-2- مفهوم رضایت شغلی
2-1-3- ویژگیهای رضایت شغلی
2-1-4- ابعاد رضایت شغلی
2-1-5-1- نظریه انتظار
2-1-5- نظریات رضایت شغلی
2-1-5-2- الگوی پورتر – لالر [1]
2-1-5-3- نظریه برابری[2]
2-1-5-4- نظریه اختلاف
2-1-5-5- تئوری ارزشی لاک [3]
2-1-5-6- نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو [4]
2-1-5-7- نظریه دو عاملی هرزبرگ[5]
2-1-5-8- مطالعات ادوین لاک[6]
مطالعات وود و لبود:
2-1-5-9- نظریه ویژگیهای ضروری شغل
2-1-5-10- نظریه نقشی:
2-1-5-11- تئوری دوعاملی انگیزش و بهداشت
2-1-5-12- نظریه کامروایی نیازی:
2-1-5-13- نظریه گروه مرجع:
2-1-6- مدل های رضامندی شغلی
2-1-7- عوامل موثر بر رضایت شغلی
2-1-7-1- عوامل سازمانی
2-1-7-2- عوامل فردی
2-1-7-3- عوامل محیطی:
2-1-7-4: ماهیت کار
2-1-8- اندازه گیری رضایت شغلی
2-1-9- شاخصها و پیامدهای رضایت و عدم رضایت شغلی
2-1-9-1- جایگزینی نیروی کار
2-1-9-2- غیبت و جابجایی
2-1-9-3- تخلف و رفتارهای ضد تولیدی
2-1-9-4- انگیزه و عملکرد[7] کارکنان:
2-1-9-5- فعالیتهای اتحادیهگرایی:
2-1-9-6- سلامت جسمانی:
2-1-9-7- سلامت روحی:
2-2- بخش دوم: نقش مدیر در رضایت شغلی
پیشینه مدیریت آموزشی
سبکهای مدیریت هرسی و بلانچارد
1- سبک دستوری یا وظیفه مدار قوی و رابطه مدار ضعیف
2-سبک ارشادی یا وظیفه مدار قوی و رابطه مدار قوی
3- سبک مشارکتی یا سبک وظیفه مدار ضعیف و رابطه مدار قوی
4-سبک تفویضی یا وظیفه مدار ضعیف و رابطه مدار ضعیف
2-3- بخش سوم:عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی
عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی:
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی
هوش[8] و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
انگیزش[9] و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی:
خانواده و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
ارزشیابی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی :
کارکردهای عمده ارزشیابی:
تحقیقاتی که در زمینه رضایت شغلی در خارج از کشور صورت گرفته
برخی از تحقیقات که دراین زمینه درایران صورت گرفته است:
معلمان رابطه ای ندارد. (خانم یزدانی ، پایان نامه 80-79)
[1] - Porter , Laler
[2] - Equtiy Theory
[3] - Lick
[4] - Moslow
[5] - Herzberg
[6] - Edvin Luck
[7] - Performance
[8] - Intellegence
[9] - Motivation