دسته بندی | روان شناسی |
بازدید ها | 5 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 256 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 180 |
هدف از تحقیق حاضر " بررسی رابطه بین هوش هیجانی و میزان کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال تحصیلی92-91" بود. سؤالات تحقیق با در نظر گرفتن نمره کلی هوش هیجانی و ابعاد کارآفرینی (نیاز به پیشرفت، منبع کنترل درونی، مخاطره پذیری، تحمل ابهام، استقلال طلبی و خلاقیت) و با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی (جنسیت، دانشکده محل خدمت، مرتبه علمی، سنوات خدمت) مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی رسمی که 130=N نفر بودند که با استفاده از جدول دکتر کرجسی و مورگان 97 نفر نمونه در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری دادهها شامل یک پرسشنامه استاندارد شده هوش هیجانی به نام بار – آن[1] که مؤلفههای خاصی از آن جدا گشته و به صورت یک پرسشنامه با 37 گویه درآمده است و پرسشنامه کارآفرینی که به صورت محقق ساخته بوده با 47 گویه میباشد که ضریب پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 64% و 92% بدست آمد. نتایج نشان داد بین نمره کلی هوش هیجانی و تمام ابعاد کارآفرینی به جز مؤلفه (خلاقیت) همبستگی مثبت و معنادار در سطح (5/0% P<) وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی با تحمل ابهام بیشترین رابطه و کمترین رابطه با میزان توفیق طلبی مشاهده شد. و بین هوش هیجانی و مولفه خلاقیت رابطه معناداری مشاهده نشد و همچنین تفاوت معناداری بین میانگین هوش هیجانی اعضای هیأت علمی برحسب (دانشکده محل خدمت، مرتبه علمی، سنوات خدمت) مشاهده نشد به جز (جنسیت) که هوش هیجانی اعضای هیأت علمی مردها بیشتر از زنها بود و این بخاطر تفاوت بین نسبت آنها در تعداد است. و تفاوت معناداری بین میانگین کارآفرینی اعضای هیأت علمی برحسب (مرتبه علمی، دانشکده محل خدمت) مشاهده نشد ولی از لحاظ جنسیت (مردها بیشتر از زنها) و سنوات خدمت تفاوت معناداری مشاهده میشود
فهرست مطالب
چکیده. م
مقدمه. ن
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- بیان مسأله. 2
1-2- اهمیت و ارزش تحقیق.. 4
1-3- اهداف تحقیق.. 5
1-3-1-هدف کلی.. 5
1-3-2-اهداف جزئی:6
1-4- قلمرو پژوهش.... 6
1-4-1- قلمرو موضوعی.. 6
1-4-2- قلمرو مکانی.. 7
1-4-3- قلمرو زمانی.. 7
1-5- فرضیه های تحقیق.. 7
1-6- تعاریف واژه ها8
1-6-1- تعاریف نظری واژه ها8
1-6-2- تعاریف عملیاتی متغیرها:11
1-7- ﻣﺪل تحلیلی Kuratko.. 13
فصل دوم : پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه. 15
2-1-1 تعریف و تبیین هوش... 15
2-1-2 بررسی نقش و جایگاه هیجانات... 17
2-1-3 فیزیولوژی هیجان. 18
2-1-4 نظریه جیمز- لانگه. 19
2-1-5 نظریه کنون - بارد. 21
2-1-6 تعریف هوش هیجانی.. 22
2-1-7 اهمیت و جایگاه هوش هیجانی.. 23
2-1-8 ابعاد هوش هیجانی.. 24
2-1-8-1 ابعاد هوش هیجانی از دیدگاه گلمن:24
2-1-8-2 ابعاد هوش هیجانی از دیدگاه بار-آن. 26
2-1-9 آموزش هوش هیجانی.. 28
2-1-10 ضرورت هوش هیجانی در آموزش عالی.. 28
2-2- قسمت دوم: ادبیات تحقیق.. 30
2-2-1کارآفرینی چیست؟. 30
2-2-2 اهمیت و ضرورت کارآفرینی.. 31
2-2-3 باورهای غلط در مورد کارآفرینی.. 32
2-2-4 کلمه کارآفرین از دیدگاه اقتصاددانان. 33
2-2-5 کارآفرین از دیدگاه محققین علوم رفتاری.. 34
2-2-6 کارآفرینی از دید اندیشمندان مدیریت... 34
2-2-7 کارآفرین سازمانی.. 36
2-2-8 ویژگیها و ابعاد کارآفرینی.. 39
2-2-8-1 نیاز به پیشرفت... 39
2-2-8-2 مرکز کنترل. 40
2-2-8-3 تمایل به مخاطرهپذیری.. 42
2-2-8-4 حس استقلال. 43
2-2-8-5 خلاقیت... 43
2-2-8-6 تحمل ابهام. 44
2-2-9 سوابق کارآفرینان. 44
2-2-10. فرآیند کارآفرینی.. 46
2-2-11. عوامل مؤثر در ایجاد روحیه کارآفرینی.. 49
2-2-12. آموزش کارآفرینی.. 50
2-2-13. نقش دولت ارتباط با کارآفرینی.. 51
2-2-14. نقش دانشگاه در کارآفرینی.. 51
2-2-15 خلاصه بندی فصل دوم:53
2-3- قسمت سوم: پیشینه تحقیقات انجام شده در ارتباط با هوش هیجانی و کارآفرینی.. 54
2-3-1 بازنگری در تحقیقات در زمینه هوش هیجانی.. 54
2-3-1-1 پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران. 54
2-3-1-2 پیشینه تحقیقات انجام شده در جهان. 54
2-3-2 بازنگری در تحقیقات انجام شده در زمینه کارآفرینی.. 55
2-3-2-1 پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران در زمینه کارآفرینی.. 55
2-3-2-2 پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج در زمینه کارآفرینی.. 56
فصل سوم : روش تحقیق
3-1 مقدمه. 59
3-2 روش تحقیق.. 60
3-3 جامعه آماری.. 61
3-4 تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 62
3-5 ابزار اندازه گیری.. 63
3-6 پایایی و روایی پرسشنامه هوش هیجانی.. 65
3-7 پایایی پرسشنامه. 66
3-8 روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادهها67
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه. 70
4-2. بررسی سؤالهای پژوهشی.. 71
4-3- یافته های تحقیق.. 82
فصل پنجم: نتایج تحقیق
5-1- خلاصه موضوع روشها87
5-2- نتایج یافته های پژوهش.... 88
5-3-نتیجه گیری کلی.. 94
5-4- محدودیتهای تحقیق.. 94
5-5- پیشنهادات کاربردی.. 95
5-6- پیشنهادات جهت تقویت آتی.. 96
منابع و مآخذ. 97
منابع فارسی.. 97
منابع لاتین.. 101
پیوست ها105
پیوست 1 : پرسشنامه هوش هیجانی.. 106
پیوست 2 : پرسشنامه کارآفرینی.. 109
پیوست 3: خروجی نرم افزار SPSS.. 111
Abstract….................................127
فهرست جداول
جدول (2-1) مقایسه کارآفرینان با مدیران. 36
جدول (2-2) مقایسه ویژگیهای شخصیتی بین کارآفرینان مستقل و سازمانی.. 38
جدول (2-3) خلاصه تحقیقات دربارۀ ویژگی توفیق طلبی در افراد کارآفرین.. 40
جدول (2-4) خلاصه تحقیقات درباره مرکز کنترل. 41
جدول (2-5) خلاصه تحقیقات دربارهی مخاطره پذیری در کارآفرینان. 42
جدول (3-1) جامعه آماری را به تفکیک دانشکده، مرتبه علمی، جنسیت... 61
جدول (3-2) جامعه آماری را به تفکیک دانشکده. 62
جدول (3-3) توزیع سؤالهای پرسشنامه کارآفرین به حسب ابعاد آن نشان میدهد.64
جدول (3-4) شواهد. 65
جدول (4-1) نتایج ضریب همبستگی هوش هیجانی و میزان کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه... 71
جدول (4-2) نتایج ضریب همبستگی هوش هیجانی و میزان استقلال طلبی هیأت علمی دانشگاه .... 71
جدول (4-3) نتایج ضریب همبستگی هوش هیجانی و میزان تحمل ابهام اعضای هیأت علمی دانشگاه ... 72
جدول (4-4) نتایج ضریب همبستگی هوش هیجانی و میزان توفیقطلبی اعضای هیأت علمی دانشگاه .. 72
جدول (4-5) نتایج ضریب همبستگی هوش هیجانی و میزان خلاقیت اعضای هیأت علمی دانشگاه .. 73
جدول (4-6) نتایج ضریب همبستگی هوش هیجانی و میزان مخاطره پذیری اعضای هیأت علمی دانشگاه .. 73
جدول (4-7) نتایج ضریب همبستگی هوش هیجانی و میزان درونی بودن منبع کنترل اعضای هیأت علمی دانشگاه 74
جدول (4-8): نتایج t مستقل مقایسه میانگین هوش هیجانی اعضای هیأت علمی دانشگاه ... 74
جدول (4-9) نتایج تحلیل واریانس میانگین هوش هیجانی اعضای هیأت علمی بر اساس انشکدههای دانشگاه . 75
جدول (4-10) مقادیر میانگین و انحراف معیار هوش هیجانی اعضای هیأت علمی بر اساس دانشکده های دانشگاه 75
جدول (4-11): نتایج آزمون تحلیل واریانس میانگین هوش هیجانی اعضای هیأت علمی بر اساس مرتبه علمی 76
جدول (4-12): نتایج آزمون تحلیل واریانس میانگین هوش هیجانی بر اساس سنوات خدمت... 76
جدول (4-13): نتایج آزمون تحلیل واریانس میانگین کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه 77
جدول (4-14): نتایج آزمون تحلیل واریانس میانگین کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه ب77
جدول (4-15) نتایج مقادیر میانگین و انحراف معیار میزان کارآفرینی بر اساس سن.. 78
جدول (4-16) نتایج مقادیر میانگین و انحراف معیار میزان کارآفرینی بر اساس تحصیلات (مونث مذکر)78
جدول (4-17) نتایج مقادیر میانگین و انحراف استاندارد میزان کارآفرینی اعضای هیأت علمی 79
جدول (4-18) نتایج مقادیر میانگین و انحراف استاندارد میزان کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه 79
جدول (4-19) نتایج مقادیر میانگین و انحراف استاندارد میزان کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه 80
جدول (4-20) نتایج مقادیر میانگین و انحراف معیار میزان کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه 80
فهرست اشکال
شکل( 2-1) تفسیر پاسخ های بدنی.. 20
شکل (2-2) نظریه کنون- بارد. 22
شکل (2-3) نمودار فرآیند کارآفرینی.. 48
فهرست نمودار
نمودار (4-1) مربوط به نتایج مقادیر میانگین و انحراف معیار میزان کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه براساس سنوات خدمت...81