دسته بندی | روان شناسی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 513 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 128 |
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و جهتگیری زندگی با رضایت از زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بوده است. روش پژوهش آن از نوع توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد در سال 1393 که در مقطع کارشناسی به تحصیل اشتغال داشتند، بود و گروه قابل مطالعه را 150 نفر از دانشجویان تشکیل میدهند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده میباشد و از مقیاس جهتگیری زندگیLOT (1985)، رضایت از زندگی داینر (SWLS) (1985) و سبک دلبستگی بزرگسالان (1990) استفاده شده است. و برای تحلیل دادههای این پژوهش ازتحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد بین سبکهای دلبستگی و جهتگیری زندگی با رضایت از زندگی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد به طوری که متغیرهایپیشبین سبک دلبستگی و جهتگیری زندگی 15درصدواریانس متغیرملاک (رضایت از زندگی) راتبیین میکنند. همچنین نتایج نشان داد باکنترل سبک دلبستگی دانشجویان، جهتگیری زندگی دانشجویان بر میزان رضایت آنها از زندگی تاثیر 38 درصدی دارد. این در حالی است که با کنترل نمرهی جهت گیری زندگی دانشجویان، سبکهای دلبستگی تاثیری بر میزان رضایت دانشجویان ندارد.برای بررسی اهداف فرعی این پژوهش از روش همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد نمره سبکهای دلبستگی دانشجویان بدون کنترل هیچ متغیر دیگر بر میزان رضایت دانشجویان از زندگی تاثیر معناداری ندارد. این نتیجه برای خرده مقیاسهای سبکهای دلبستگی نیز بدست آمد. به عبارت دیگر میتوان گفت: سبک دلبستگی، دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی دوسوگرای دانشجویان تاثیری بر میزان رضایت آنها از زندگی ندارد. یعنی میزان رضایت دانشجویان به سبک دلبستگی و خردهمقیاسهای آن بستگی ندارد.همچنین نتایج نشان دادند میزان تلقی خوشبینانه دانشجویان از اتفاقات زندگی بر میزان رضایت آنها از زندگی تاثیر دارد و میزان این تاثیر 33 درصد است به طوری که با افزایش یک درصدی تلقی خوشبینانه دانشجویان، رضایت آنها از زندگی 33 درصد افزایش مییابد و از طرف دیگر هرچه میزان تلقی دانشجویان نسبت به اتفاقات زندگی بدبینانهتر داشته باشند، میزان رضایت آنها از زندگی کمتر است و افزایش یک درصدی تلقی بدبینانه، کاهش 24 درصدی رضایت از زندگی دانشجویان را به همراه دارد. بنابراین بین جهت گیری زندگی، میزان بدبینی و خوشبینی دانشجویان با میزان رضایت دانشجویان از زندگی رابطه وجود دارد.
فهرست مطالب
فصل اول: زمینه پژوهش... 4
1-1 مقدمه. 5
2-1 بیان مسئله. 8
3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش.... 11
4-1 اهداف پژوهش.... 12
1-4-1 هدف اصلی پژوهش.... 12
2-4-1 اهداف فرعی پژوهش.... 12
5-1 فرضیههای پژوهش.... 12
1-5-1 فرضیه اصلی پژوهش.... 12
2-5-1 فرضیههای فرعی پژوهش.... 12
6-1 تعاریف مفهومی.. 13
7-1 تعاریف عملیاتی.. 13
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق. 15
1-2 مقدمه. 16
2-2 رضایت از زندگی.. 16
1-2-2 رضایت از زندگی و تعاریف آن.. 16
2-2-2 ابعاد، همبستهها و اثرات رضایتمندی از زندگی.. 18
3-2-2 رضایتمندی در دیدگاه مزلو. 19
4-2-2 رضایتمندی در فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی.. 19
5-2-2 رضایت از زندگی، احساس درونی.. 20
6-2-2 تفکر، به وجود آورنده احساس رضایت... 20
7-2-2 تاثیر دین بر رضایتمندی و عواطف مثبت... 20
8-2-2 رضایت واقعی.. 22
9-2-2 مولفههای رضایت از زندگی.. 22
10-2-2 متغیرهای همبسته با رضایت از زندگی.. 22
11-2-2 رضایت از زندگی و شادکامی.. 27
12-2-2 رضایت از زندگی و کیفیت زندگی.. 28
13-2-2 رضایت از زندگی و سلامت روانی.. 29
14-2-2 خلاصه بخش رضایت از زندگی.. 29
3-2 سبکهای دلبستگی.. 30
1-3-2 دلبستگی.. 30
2-3-2 مفهوم دلبستگی.. 31
3-3-2 نظریه دلبستگی بالبی.. 34
4-3-2 اساس زیستی نظریه دلبستگی.. 39
5-3-2 اهمیت نظریه دلبستگی.. 40
6-3-2 مدلهای فعال ساز درونی.. 40
7-3-2 خواستگاههای نظری دلبستگی.. 41
1-7-3-2 مبانی روان پویشی نظریه دلبستگی.. 41
2-7-3-2 نظریه یادگیری.. 43
3-7-3-2 نظریه تحول شناختی.. 44
4-7-3-2 نظریه کردارشناسی.. 45
5-7-3-2 سبکهای دلبستگی از دیدگاههای مختلف.... 47
8-3-2 نواع سبکهای دلبستگی.. 48
1-8-3-2 سبک دلبستگی ایمن.. 48
2-8-3-2 سبک دلبستگی ناایمن ((اجتنابی)). 49
3-8-3-2 دلبستگی ناایمن ((دو سوگرا)). 49
4-8-3-2 سبک دلبستگی آشفته. 50
9-3-2 دلبستگی در بزرگسالی.. 50
1-9-3-2 سبکهای دلبستگی در بزرگسالان.. 53
10-3-2 مبانی نظری دلبستگی.. 54
11-3-2 عوامل موثر برسبک دلبستگی ایمن.. 55
12-3-2 نشانههای مشکلات دلبستگی.. 56
13-3-2 دلبستگی و آسیبشناسی روانی.. 57
14-3-2 نظریه اختلال دلبستگی.. 58
15-3-2 خلاصه بخش سبکهای دلبستگی.. 59
4-2 جهتگیری زندگی.. 59
1-4-2 خوشبینی.. 60
2-4-2 خوشبینی سرشتی یا گرایشی.. 60
3-4-2 سبک خوشبینی تبیینی.. 60
4-4-2 رشد خوشبینی و بدبینی.. 61
5-4-2 خلاصه بخش جهتگیری زندگی.. 61
5-2 پیشینه پژوهش.... 62
1-5-2 پژوهشهای انجام شده در داخل کشور. 62
2-5-2 پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور. 65
6-2 خلاصه فصل دوم. 69
فصل سوم: روش اجرای تحقیق. 70
1-3 مقدمه. 71
2-3 روش پژوهش.... 71
3-3 جامعه آماری.. 71
4-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 71
5-3 ابزار گردآوری اطلاعات... 71
1-5-3 پرسشنامه جهتگیری زندگی.. 71
1-1-5-3 اعتبار پرسشنامه. 72
2-1-5-3 روش نمرهگذاری.. 73
2-5-3 پرسشنامه رضایت از زندگی داینر(SWLS). 73
1-2-5-3 اعتبار و روایی پرسشنامه. 73
2-2-5-3 روش نمرهگذاری.. 74
3-5-3 پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان.. 74
1-3-5-3 پایایی پرسشنامه. 74
2-3-5-3 نمره گذاری پرسشنامه. 75
4-5-3 پایایی جامع پرسشنامهها75
6-3 روشهای آماری و تحلیل دادهها76
7-3 ملاحظات اخلاقی.. 77
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها78
1-4 مقدمه. 79
2-4 یافته های توصیفی.. 79
1-2-4 جنسیت... 79
2-2-4 وضعیت تاهل.. 80
3-2-4 میزان تحصیلات... 81
4-2-4 سن.. 82
5-2-4 رضایت از زندگی.. 82
6-2-4 سبکهای دلبستگی.. 83
7-2-4 جهتگیری زندگی.. 84
3-4 یافته های استنباطی.. 85
1-3-4 رگرسیون چند متغیره. 85
2-3-4 همبستگی پیرسون.. 88
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 92
1-5 مقدمه. 93
2-5 بررسی فرضیه اصلی پژوهش.... 93
3-5 بررسی فرضیههای فرعی پژوهش.... 94
4-5 نتیجه گیری.. 100
5-5 محدودیتهای پژوهش.... 101
6-5 پیشنهادات پژوهش.... 101
7-5 پیشنهادات کاربردی.. 101
پیوست ها103
پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان.. 103
پرسشنامه جهتگیری زندگی.. 105
پرسشنامه رضایت از زندگی داینر. 106
فهرست منابع فارسی:107
فهرست منابع غیر فارسی:113
Abstract. 116
فهرست جداول
جدول1- 3: پایای پرسشنامههای رضایت از زندگی، سبکهای دلبستگی و جهتگیری زندگی.. 76
جدول1-4: فراوانی متغیر جنسیت.. 79
جدول2-4: فراوانی متغیر وضعیت تاهل. 80
جدول3-4: فراوانی متغیر سطح تحصیلات.. 81
جدول4-4: آمار توصیفی متغیر سن. 82
جدول5-4: آمار توصیفی متغیر رضایت از زندگی.. 82
جدول6-4: آمار توصیفی متغیر سبکهای دلبستگی.. 83
جدول7-4: آمار توصیفی متغیر جهتگیری زندگی.. 84
جدول8-4: آزمون نرمال بودن توزیع متغیر ملاک... 85
جدول9-4: آزمون مستقل بودن متغیرهای پیشبین. 86
جدول 10-4: نتایج مدل رگرسیونی با متغیر ملاک رضایت از زندگی و پیش بین سبک های دلبستگی و جهت گیری زندگی.. 86
جدول11-4: ضرایب مدل رگرسیونی با متغیر ملاک رضایت از زندگی و پیش بین سبک های دلبستگی و جهت گیری زندگی.. 87
جدول12-4: ضریب همبستگی پیرسون دو متغیر سبکهای دلبستگی و رضایت از زندگی.. 88
جدول13-4: ضریب همبستگی پیرسون دو متغیر جهتگیری زندگی و رضایت از زندگی.. 89
جدول14-4: ضریب همبستگی پیرسون دو متغیر وابستگی و رضایت از زندگی.. 89
جدول15-4: ضریب همبستگی پیرسون دو متغیر نزدیک بودن و رضایت از زندگی.. 90
جدول16-4: ضریب همبستگی پیرسون دو متغیر اضطراب و رضایت از زندگی.. 90
جدول17-4: ضریب همبستگی پیرسون دو متغیر خوشبینی و رضایت از زندگی.. 91
جدول18-4: ضریب همبستگی پیرسون دو متغیر بدبینی و رضایت از زندگی.. 91
فهرست نمودارها
شکل1-4: درصد فراوانی متغیر جنسیت.. 80
شکل2-4: درصد فراوانی متغیر وضعیت تاهل. 81
شکل3-4: درصد فراوانی متغیر سطح تحصیلات.. 82
شکل4-4: میانیگن متغیر سبکهای دلبستگی به همراه زیرمقیاس ها83
شکل5-4: میانگین متغیر جهت گیری زندگی به همراه زیرمقیاس ها84