دسته بندی | روان شناسی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 58 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 52 |
در این پژوهش ما به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش شناختی پرداختیم با این سؤال که آیا بین هوش شناختی و هیجانی رابطه وجود دارد؟
جامعه انتخابی ما مرکز پیش دانشگاهی دخترانه اسماعیل پور طرقی بود که از این جامعه یک نمونه صدنفری انتخاب کردیم. روش آزمایشی ما روش همبستگی بود که با استفاده از دو آزمون هوش هیجانی باران و هوش ریون بزرگسالان روی نمونه مورد نظر اجرا شد. ابتدا دانش آموزان سنین 17-18 ساله را جدا کردیم و از این تعداد به صورت تصادفی 100 نفر انتخاب کردیم و بعد آنها را به گروههای ده تایی تقسیم کردیم و دو آزمون نامبرده را روی تک تک این گروهها به صورت جداگانه به اجرا درآوردیم. در تجزیه و تحلیل دادهها نیز از فرمول T استفاده کردیم.
در نهایت نتیجهای که به دست آوردیم این بود که هیچ رابطه معناداری بین دو هوش شناختی و هیجانی وجود ندارد. در واقع متوجه شدیم که این دو هوشبهر مستقل از یکدیگرند و نمی توان گفت فردی که هوش شناختی (IQ) بالایی دارد حتماً هوش هیجانی (EQ) بالایی نیز خواهد داشت.
فهرست مطالب
چکیـده1
مقـدمه3
بیان مسئله5
اهمیت مسئله6
هدف پژوهشی7
سؤال پژوهشی7
تعریف عملی مفاهیم و متغیـرهای مورد مطالعـه8
مقیاس اندازه گیـری متغیـرها8
نقش متغیـرها8
پیشینـة پژوهش10
زمینـه نظری مسأله مورد پژوهش12
هوش شناختی14
سه نظر متداول14
منحنی توزیع هوش شناختی IQ15
هوش هیجانی16
فهرست ده هیجانی اساسی ایزارد:18
هـوش هیجانی و ارتباط آن با هـوش شناختی18
وراثت یا محیط در هـوش شناختی20
وراثت یا محیط در هـوش هیجانی21
آموزش هـوش هیجانی22
عوامل مؤثـر در هوش هیجانی24
پیشنهادات لازم جهت توسعـه بهـره هیجانی26
تقسیم بنـدی افـراد بر اساس IQ و EQ از دیـدگاه جک بلوک26
بررسی یافتـههای پـژوهشی موجـود28
هوش هیجـانی و ارتباط آن با زناشـویی28
ضرورت پـژوهش30
الگوی رفتاری والدین و رشـد هوش هیجـانی30
الکسی تیمیا32
سابقـه تکاملی و اعتبـار تحولی34
طرح پژوهش37
جامعـه آماری و گروه نمونـه مورد مطالعـه37
روش نمونـه برداری37
روش گـردآوری داده ها38
تعداد دانش آموزان روزانه:38
تعداد دانش آموزان شبانه:38
ابـزار پـژوهش38
معـرفی آزمون هـوش هیجانی بارـ آن38
معـرفی آزمون ماتریسهای پیشرونـده ریـون بزرگسالان43
دستورالعمـل اجرای آزمـون44
روش تجـزیه و تحلیل داده ها45
آزمون فرضیـه47
تفسیـر و نتیجه گیـری49
نتایج فرعی پژوهش49
محـدودیت ها50
الف) عامل تهدیـدکننـده روایی درونی پژوهش50
ب) عامل تهـدیدکننـده روایی بیـرونی پژوهش50
پیشنهادات50
منابع51