دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 24 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
مقدمه
جرم سیاسی از دیر باز تا کنون به اشکال مختلف وجود داشته و از زمرهی جرائم بسیار مهم علیه حکومتها بوده است. حتی آن زمان که دولت و حکومتها انسجام نیافته بودند، عدهای از افراد نظم و متصدی ادارهی قبیله یا جامعهی خود بودهاند و همواره اشخاصی بودند که با آنان به مخالفت بر میخواستند. از طرفی در بعضی ممالک پادشاهان و فرمانروایان ظالمی برسند قدرت تکیه داشتند و افرادی عدالتجو به مخالفتو مقابله با آنان میپرداختند. بنابراین دستهای از این نوع اعمال که علیه حکام و فرمانروایان صورت میگرفت از سایر جرایم متمایز گردید.
نگرش مثبت یا منفی حکومتها به جرم سیاسی طی دورانهای مختلف کاملاً متضاد بوده است. اندیشههایی که تا اوایل قرن 19 وجود داشت بر این پایه استوار بود که مجرمین سیاسی افرادی بسیار خطرناکتر از سایر مجرمین بوده و ضرر بیشتری برای اجتماع دارند. با این دیدگاه قضاوت در مورد آنان و نحوهی برخورد با چنین مجرمینی با شدت و سختگیری همراه بوده است. با پیداش تحولات عمیق اجتماعی و سیاسی در اروپای قرن 18 و 19 و ظهور وقایع مهم تاریخی مانند انقلاب فرانسه، نگرشی نوپا به عرصهی وجود گذاشت. مجرمین سیاسی که اکنون سردمداران تحولات شده بودند
قهرست مطالب
مقدمه 2
سؤالات 4
فرضیات 4
تعریف جرم شناسی: 5
تعریف ماهوی جرم سیاسی 6
تعریف مصداقی جرم سیاسی: 7
ضابطه تشخیص جرم سیاسی با جرم عادی: 8
1- ضابطه ذهنی (معنوی یا روانی) 8
2- ضابطه عینی (مادی یا برون ذاتی) 9
3- ضابطه جامع (مرکب) 11
مصادیق جرم سیاسی : 11
الف) خیانت به کشور: 12
جرایم علیه امنیت داخلی کشور: 14
الف) جرایم علیه حکومت و دولت بدون جنگ و کشتار: 15
امتیازات مجرمین سیاسی بعد از دادرسی و پس از آن 17
امتیازات مجرمین سیاسی: 24
نتیجهگیری و پیشنهادات 26
فهرست منابع 29