دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 71 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 52 |
شرح مختصر:
« عرف » به اذعان کلیه اندیشمندان اولین منبع حقوق به شمار می رود. امروزه نیز با سامان یافتن نظام اجتماعی و توسعه ورشد تمدنهای بشری ودر نیجه گسترش وضع قوانین ومقررات نوشته در شئون مختلف زندگی اجتماعی ، نه تنها نقش و قلمرو عرف کم رنگ نشده، بلکه سیر تحولات نظامهای حقوقی معاصر در عرصه های داخلی و بین المللی بر تقویت نقش عرف در حل و فصل منازعات و همچنین استباط احکام، تشخیص مفاهییم، مصادیق و موضوعات تاکید دارد ،ضمن آنکه در نظامهای حقوقی «نانوشته» عرف نقش حقوق زنده را بر عهده دارد.در این نوشتار تلاش شده است ، نقش عرف در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران در حد بضاعت ، مورد برسی و کنکاش قرار گیرد . بر این اساس ضمن پرداختن به تاریخچه، مفاهیم و ارکان وعناصر عرف، ،گونه ها واقسام عرف به اعتبار مفاهیم مختلف، تببیین و سپس جایگاه، کاربرد و قلمرو عرف به تفصیل مورد بحث و بررسی واقع شده است.
فهرست مطالب
چکیده
مبحث اول : کلیات
1- پیشینه تاریخی
الف: تاریخچه عرف در کلیه تمدنها
ب:تاریخچه عرف در تمدن عرب قبل از اسلام
2- مفهوم شناسی عرف
3- منشأ، ارکان و عناصر عرف
4- بررسی تطبیقی مفهوم عرف باسایر مفاهیم مرتبط ومشابه
الف- تفاوت عرف و عادت
ب- تفاوت عرف واجماع
ج- تفاوت عرف وسیره عقلا
مبحث دوم : اقسام وگونه های عرف
الف) عرف لفظى
ب) عرف عملى
مبحث سوم : حجیت ،جایگاه و کاربرد عرف
1- نظریه ها و گرایش های حجیت عرف
الف)نظریه حجیت ذاتى
ب) نظریه عقل
ج) نظریه امضا
تعریف قاعده ى حقوقى
تعریف مبنا
مبنا در نظام حقوقى اسلام
تعریف منبع
دیدگاه هاى موجود درباره ى منبع یا مبنا بودن عرف
مبحث چهارم: قلمرو عرف
منابع