پروپوزال بررسی عوامل موثر بر ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه های شهر ... از دیدگاه دانشجویان
فرمت فایل دانلودی: .docفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 17
حجم فایل: 283
قیمت: : 8000 تومان
بخشی از متن:
بیان مسئله:
کارآفرینی یک شغل نیست، بلکه فراتر از آن یک سبک زندگی یا یک فرهنگ است که همواره همراه کارآفرین است و بر تمام شئونات زندگی او از جهان بینی و ایدئولوژی و انتخاب دین وی گرفته تا انتخاب همسر، شغل، حرفه و روش انجام کارهایش تأثیر می گذارد. بنابراین کارآفرینان به سبک خاصی زندگی می کنند، با عینک خاصی به جهان نگاه می کنند و به روش خاصی با مسائل، مشکلات و پدیده ها برخورد می کنند آنها یک زندگی کارآفرینانه دارند که ممکن است در این زندگی کسب و کا ر کارآفرینانه ای داشته یا نداشته باشند. (کردی و آفتاب آذری، 1387) کارآفرینی با ایجاد فرصتهای شغلی و تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی پیش زمینه ای اساسی برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه است. با برآورده شدن نیازهای اولیه معیشتی، زمینه برای بروز نیازهای عالی تر انسانی فراهم می شود که اگر در مسیری درست هدایت شود به شکوفایی و تعالی انسانها و جامعه می انجامد. علاوه بر آن نوآوری که از مشخصه های اساسی کارآفرینی است کارآفرینی منجر به تولید محصولات جدیدتر و ارائه خدمات جدیدتر و متنوع تر شده و به این ترتیب قدرت انتخاب مردم افزایش یافته و زندگی ساده تر می شود. این امر در بلند مدت موجب تشکیل و گسترش تشکلهای مردمی می شود که با هدایت مناسب آنها می توان گامهای بلندی را برای ارتقای فرهنگی جامعه برداشت از طرف دیگر نحوه شکل گیری و ثمربخشی کارآفرینی، روش ها و شیوه های خاصی را می طلبد که بر پایه باورها و ارزشهای ویژه ای استوار شده است. مجموعه این روشها و باروها را می توان یک فرهنگ تلقی کرد. در واقع فرایند کارآفرینی در بطن خود فرهنگ خاصی را نهفته دارد.(کاوسی و چاوش باشی، 1387)
همچنین تربیت نیروی انسانی و آموزش در جامعه با هدف بهره برداری این نیرو صورت می گیرد. امروزه بسیاری از جوانانی که در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور تحصیل می کنند، امیدوارند که پس از فراغت از تحصیل هر چه سریعتر وارد «بازار کار» شوند. عبارت «بازار کار» عبارتی است بسیار حساس و برداشت جوانان از این عبارت، یکی از عوامل حیاتی مؤثر در آینده کشور محسوب می شود. متاسفانه امروزه «بازار کار» در اذهان بسیاری از جوانان و دانشجویان کشور پست های از پیش تعیین شده و «صندلی های پیش ساخته ای» تعبیر می شود که در جامعه منتظر آنهاست؛ اما دیدگاه کارآفرینانه نسبت به پدیده اشتغال، ایجاد کالا یا خدمت و شغل جدید می باشد که تا حد زیادی از مشکلات جوانان در مواجهه با آینده، خواهد کاست. چنین دیدگاهی می تواند پوشش تحولات فرهنگی لازم برای توسعه کارآفرینی در کشور، حاصل نماید. (سید نورانی و وفایی یگانه، 1389)
پس از در مجموع، شناسایی ویژگی های منحصر به فرد کارآفرینان و عوامل موثر بر رشد فرهنگ کارآفرینی در جامعه و نیز سازمان شغلی یک فرد می تواند در دنیای معاصر به عنوان عنصر رشد و توسعه، در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب شود. به گونه ای که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور حرکت تولید و توسعه اقتصادی و تقویت کننده روحیه سرمایه گذاری در نیروی انسانی تلقی گردد. با توجه به نقش کارآفرینی در توسعه همه جانبه در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کشورهای در حال توسعه نیز به دنبال ایجاد مجموعه گسترده ای از سازمان های کارآفرین هستند. از این رو، باید نقش و اهمیت فرهنگ کارآفرینی و عوامل رشد و توسعه یا موانع آن در سازمان ها مشخص و معرفی شوند(جدی،1380).
بی شک در توسعه فرهنگ کارآفرینی، عوامل متعددی دخیل هستند که ضرورت دارد شناسایی شوند و درجه تاثیر گذاری هر یک از آنها مشخص گردد. با توجه به ضرورت تقویت زمینه های ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی دانشجویان دانشگاه ها نتوانسته اند انعطاف پذیری لازم را در مواجه با فعل و انفعالات محیطی کسب کنند. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه های شهر -- کدام هستند و میزان اهمیت هر یک از آنها چقدر است؟
این پروپوزال شامل موارد ذیل است:
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
سوابق مربوطه
اهداف پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم
تعریف و تعیین جامعه
نمونه و روش نمونهگیری
نوع پژوهش و طرح تحقیق
ابزار تحقیق
روش تحلیل دادهها و روشهای آماری
منابع